Al een week in de schoolbanken voor opfriscursus Engels

Terwijl de meeste Avansstudenten nog aan het genieten waren van hun vakantie, zat er vorige week al een aantal bikkels in de schoolbanken. Zij volgden een cursus Engels om hun kennis bij te spijkeren.

Omdat studenten die dit studiejaar beginnen aan het einde van hun opleiding op Engels B2-niveau moeten zitten, geeft Avans beginnende studenten de mogelijkheid hun Engels alvast op te frissen. Docent Adriënne Zoontjes staat stralend voor de klas. “Het is zo’n gemotiveerde groep, ze leren veel en we maken ook plezier.”

‘Er mag alleen maar Engels gesproken worden in de les.’

Liedjes in de ochtend
Iedere ochtend zitten de kersverse studenten in de collegebanken. De grammaticale kennis wordt opgefrist, maar er wordt vooral veel gepraat. Zoontjes: “Er mag alleen maar Engels gesproken worden in de les. Ik begin de dag met een liedje en ze zijn verder ook heel interactief bezig.”

Zo werden de studenten een ochtend de gang opgestuurd met aanwijzingen naar een bepaalde plek in het gebouw. Wie de plek gevonden had, moest een foto maken om te bewijzen dat ze de Engelse instructies goed hadden opgevolgd.

Te druk met andere lessen
Vervelend vinden de studenten het niet dat ze al een week eerder met school moesten beginnen. Niels, student Bedrijfseconomie: “Het is natuurlijk wel jammer, maar de andere optie is veertien weken lang, naast je reguliere lessen, extra Engelse les volgen. Daar had ik geen zin in.”

Dat beaamt Renske, student Commerciële Economie. “Ik heb al Sociaal Pedagogische Hulpverlening gestudeerd bij Avans en mijn ervaring is dat je het te druk hebt met andere lessen om daarna nog eens twee uur naar Engels te gaan.”

‘Tijdens mijn intake werd me geadviseerd om extra lessen te nemen’

Engels niet bijgehouden
Ferhat, die straks aan de opleiding Bedrijfskunde MER begint, vindt de lessen erg makkelijk. “Ik heb hiervoor op het mbo gezeten en daar heb ik Engels met een acht afgerond, maar tijdens mijn intake werd me geadviseerd om toch de extra lessen te nemen. Dat heb ik gedaan, maar echt nodig heb ik het niet.”

Nathalie, deeltijdstudent Pabo, is blij met de extra lessen. “Ik heb hiervoor lesgegeven op het mbo, maar ik heb mijn Engels niet bijgehouden. We krijgen hier veel informatie en Adriënne geeft op een leuke manier les.”

Docent Zoontjes geeft aan dat alle studenten met andere bagage binnen komen. “De één heeft prima lessen gehad op de havo, de ander weet niet eens meer wat ze in groep 8 aan Engels gedaan hebben. Het is lastig om daar een aansluitend leerprogramma op te verzinnen, maar ze doen het allemaal fantastisch.”