Avans wijst docenten op integriteitscode: ‘Onderwijsinstelling moet plaats zijn voor debat’

Foto: Flickr/Caribb https://flic.kr/p/v7Mvs2
Avans Hogeschool wijst via een mail aan de directies haar medewerkers op de integriteitscode van de hogeschool. Naar aanleiding van de gebeurtenissen afgelopen zomer in Turkije vond Avans het gepast om docenten op de code te wijzen. “Een onderwijsinstelling moet een plaats zijn waar ruimte is voor debat.”

“Diverse aanslagen, een couppoging en het afroepen van de noodtoestand van afgelopen maanden in Turkije hebben gezorgd voor de nodige onrust”, vertelt persvoorlichter Serge Mouthaan. Vanuit de organisatie kwamen er volgens hem vragen over de situatie in Turkije. Daarom was het van belang om alle medewerkers te wijzen op de bestaande integriteitscode.

“Anderen in hun waarde laten
In de integriteitscode geeft Avans aan wat respect voor haar is: “Respect betekent voor Avans allereerst het vermijden van het schade toe brengen aan mensen en zaken. Maar respect betekent vooral ook anderen in hun waarde laten.”

Nog geen negatief reisadvies
Als het gaat om studenten die naar Turkije afreizen volgt Avans het advies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. “Gezien de situatie en ontwikkelingen in Turkije blijven we dagelijks monitoren”, vertelt Mouthaan. Er is vanuit het ministerie momenteel geen negatief reisadvies voor Turkije. “Om die reden adviseert Avans dan ook om reizen naar Turkije niet te verbieden. Wanneer de situatie dermate wijzigt dat een nieuw advies noodzakelijk is, wordt dit verstrekt.”

Studenten in Turkije
Momenteel verblijven er drie Avansstudenten in Turkije. Vijf hebben nog plannen om stage te lopen of te studeren in het land. Voor hun vertrek worden ze extra geïnformeerd over de laatste stand van zaken.