Studenten verrichten zes maanden sociaal werk in Tilburg Noord ‘Wat speelt er bij jongeren?’

LearningLabASH-1920Studenten van de Academie voor Sociale Studies Den Bosch (ASH) houden zich de komende zes maanden op in Tilburg Noord. In multidisciplinaire groepen richten ze zich onder andere op armoede en jongeren in de wijk.

Het moment van de kick-off van het Learning Lab project van de ASH in Tilburg Noord kon niet treffender. Zondag voorkwam de politie in die wijk nog een massale vechtpartij tussen aanhangers van rappers Boef en Para Soma die met stokken en staven naar het Yepelaerpark waren gekomen.

Hangjongeren
Tel daar de problemen met hangjongeren in Zaandam bij op en het thema jongerenwerk is actueler dan ooit.Waarom doen dit soort jongeren zo naar? Wat speelt er en waarin kunnen we ze ondersteunen”, vertelt docent Stefan van Teeffelen. “Het is zeker een thema waar onze leergemeenschappen zich mee bezig houden.”

Diverse teams gaan dit studiejaar in het Learning Lab in de wijk sociaal werk uitvoeren. Waar de opdrachten voor studenten voorheen behoorlijk afgebakend waren, staan ze nu geheel open. Doe iets aan de armoede in een bepaald deel van de wijk, of richt je op de jongere zijn enkele voorbeelden waarmee de groepen aan de slag.

LearningLabASHa-1920Op zoek naar oplossingen
Weg met het standaard ‘keukentafelgesprek’ en samen met betrokkenen en bewoners op zoek naar oplossingen van maatschappelijke waarde voor de wijk. “Dit werk kun je niet van achter je laptop doen”, aldus Van Teeffelen. “Je moet het in de praktijk doen.”

Multidisciplinaire groepen
De groepen zijn samengesteld uit tweedejaarsstudenten Culturele Maatschappelijke Vorming van Avans, studenten sociaal cultureel werk van ROC Tilburg, sociaal werkers van ContourdeTwern, buurtbewoners en Avansdocenten die participeren met het project. Van Teeffelen: “Dat betekent voor docenten dat ze hun docentenrol even in moeten houden en zelf ervaring opdoen. Iedereen in de groep werkt op basis van gelijkwaardigheid.”

Vorig studiejaar hield de Bredase Academie voor Sociale Studies een soortgelijk project in Breda. Dat is wegens succes verlengd.