Avans Innovative Studio: verzamelplek van creatievelingen

“Iedereen die hier binnenkomt is jaloers”, vertelt een trotse Bart Kapteijns. Hij is een van de ontwikkelaars van de Avans Innovative Studio. De vernieuwende minor brengt studenten en opdrachtgevers samen in één creatieve ruimte aan de Bossche Onderwijsboulevard.

Twee 3D-printers, een computerruimte met videomontage plekken, een werkplaats voor hout en kunststof en een zee aan ruimte is bij elkaar de Avans Innovative Studio. In de zomervakantie is er hard gewerkt om de ruimte binnen het Avansgebouw in Den Bosch klaar te krijgen voor de start van het studiejaar.

Geen rooster of lesprogramma

Vierenveertig studenten van vijftien verschillende opleidingen zijn begin september aan de slag gegaan met opdrachten uit het werkveld. Van studenten Verpleegkunde tot mbo-studenten bouw & infra. “Er is geen rooster of lesprogramma. Studenten zijn hier iedere dag van 09.00 uur tot 15.00 uur aanwezig om te werken aan hun opdracht”, vertelt Bart Kapteijns, een van de ontwikkelaars van minor. “Alleen in de eerste week zijn er wat introducties over creatief denken, veilig werken en om kennis te maken met de apparatuur.”

De opdrachten waar Avans Innovative Studio zich op richt, vallen tijdens de eerste periode onder het thema Food & Fit. Welke opdrachten de studenten krijgen en welke opdrachtgevers zich aandienen, weten ze voor de start nog niet. “Het wordt een verassing voor studenten”, aldus mede-ontwikkelaar Esther Fijneman. “Ze weten nu nog niet wat ze in november gaan doen.”

“Je bent hier vrij om te innoveren”

“Ik vind het heel fijn dat er weinig vaste patronen zijn”, vertelt Puck Simons, vierdejaarsstudent Advanced Business Creation in Den Bosch. Hij zat in het studentenpanel tijdens de ontwikkeling van de studio en volgt nu zelf de minor.“Je bent hier vrij om te innoveren. Er zijn geen tentamens of verslagen die je moet tikken, maar je kunt echt iets doen. Daar leer je veel meer van.”

Ook vierdejaarsstudent Gezondheidszorg Technologie Karrar Al-Jazaeri meldde zich meteen aan toen hij de oproep op Blackboard zag. “Bij Avans gaat het telkens over de theorie en is er weinig praktijk. Hier bestaat het helemaal uit praktijk.”

Binnen twee weken een prototype

Meesterkok Angélique Schmeinck, bekend van 24Kitchen, is een van de eerste opdrachtgevers voor de studenten. Fijneman: “Ze vertelt verhalen met eten en hoopt via de studenten innovatieve manieren te vinden om die verhalen te vertellen.” Wat daaruit gaat komen? “Geen idee”, aldus de docent. Een oplossing met bijbehorend prototype hebben de bedrijven binnen twee of drie weken. Daarna gaan de studenten weer verder met een volgende opdracht.

Meer over het bezoek van Schmeinck lees je via Blendle in het Brabants Dagblad:

Onderwijs en bedrijfsleven ‘fuseren’ in nieuwe Avans-minor

“Het is net als in de echte wereld. Je maakt iets af en dan ga je door met het volgende”, vertelt Kapteijns. Hoe lang studenten deel kunnen nemen aan de studio is afhankelijk van de vrije keuze binnen hun opleiding. Kapteijns ziet uiteindelijk ook studenten voor vrije studiepunten of voor een heel jaar als stage deelnemen aan de studio.

(function(d, s, id) {
var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];
if (d.getElementById(id)) return;
js = d.createElement(s); js.id = id;
js.src = “//connect.facebook.net/nl_NL/sdk.js#xfbml=1&version=v2.7”;
fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);
}(document, ‘script’, ‘facebook-jssdk’));

De eerste prototypes en eindresultaten zijn gepresenteerd. Verrassend en met potentie. Veel geexperimenteerd en geleerd, door studenten, opdrachtgevers, experts en coaches.

Geplaatst door Avans Innovative Studio op dinsdag 20 september 2016

“Studenten krijgen hier de kans om fouten te maken”

“Ik vind het heel tof dat ik hieraan mag meewerken”, vertelt Fijneman. Collega Kapteijns sluit daarbij aan, maar: “Het is ook spannend. Studenten krijgen hier de kans om fouten te maken. Welke fouten hebben we zelf gemaakt? Daar moeten we nog achter komen. Het wordt in ieder geval fantastisch!”

Wil je zelf een keer komen kijken bij de Avans Innovative Studio? Op vrijdag 21 oktober vindt de officiële lancering plaats van 13.00 uur tot 17.00 uur bij Avans in Den Bosch.