Column: De keer dat ik Tinder aanmaakte

Foto: © BeeldhouwersIk veracht Tinder. Met Tinder haal je namelijk een essentieel aspect van contact leggen weg: het risico afgewezen te worden. En naar mijn mening hoort de incidentele walk of shame erbij. Want dat maakt ons kwetsbaar. En dat maakt ons mooi. Daten en liefde gaan over echt verbinding maken, elkaar leren accepteren en waarderen en iets opbouwen. Kan dat op het moment dat je nog 35 “achterdehandjes” bij matches hebt staan, zonder dat je daar überhaupt iets voor te hoeft te doen? Is daten niet een goedkope supermarkt op deze manier?

Ik besloot de proef op de som te nemen. Wellicht is er iets wat ik gewoon niet zie, een soort magische kumbaya-feature die de mensheid dichter bij elkaar brengt en honger oplost als je verder kijkt dan de oppervlakkige vleeskeuring.

Ik geloof dat ik een tekst over mezelf dien te schrijven. Maar het mag niet te lang zijn. Dat is best lastig, want ik ben hier met een missie! Dan komt de missie er gewoon te staan: “Is hier vooral om leuke columns te schrijven.” Ik ben toch geen ster in goede pr voor mezelf.

‘Is daten niet een goedkope supermarkt op deze manier?’

Na een paar swipes kom ik een keurige jongeman tegen die zichzelf prima weet te verwoorden in een paar regels: “Ik ben nieuw in Nederland. Van Engeland. Zoek iemand om me te helpen met mijn Nederlands.” En hij ziet er toevallig ook heel charmant uit. Gek medium wel voor Nederlandse lessen.

Na een paar dagen Tinder zie ik door de bomen het bos niet meer. Zonder zelfingenomen te willen klinken, staat mijn profiel bol van de matches. Sommigen staan gewoon wortel te schieten in mijn lijstje “nieuwe matches”. Dat snap ik dus niet. Ben je bang dat je iets verkeerds zegt? Want bij mij heb je niet zo veel reputatie meer hoog te houden als ik je hier heb gevonden.

Tinder domineert de dating-scene voor studenten. Meerdere malen heb ik mezelf moeten verdedigen, dat ik géén gereformeerde bejaarde ben die nog aan het bijkomen is van de oerknal, omdat ik geen Tinder heb. Ook al is mijn telefoon niet compatible met Tinder. Ik ben ook niet compatible met Tinder.

Eva-Lisa Janssen is vierdejaarsstudent Communicatie in Breda

Jason

Ha! Kan ik notificaties ontvangen bij iedere publicatie van jouw column? Ik vind ze namelijk iedere keer eruit steken! Top! ;)

2016-10-27 12:55:10

Sara

Het idee is leuk, maar er zit totaal geen leidraad in het verhaal. Ik verwachtte nog een uitkomst van het getinder, maar schijnbaar wil je jezelf enkel special snowflaken.

2016-10-25 19:33:04

Frank