Column: We groeien uit elkaar

bramvanderheijde-max

Mensen met een ‘B’ in hun naam hebben dit weekend wilde plannen. Tag iemand zodat hij naar deze banaan moet kijken. Mensen met een ‘R’ in hun naam komen altijd te laat. Tag degene aan wie je denkt bij het woord ‘honger’. Tag het mooiste meisje dat je kent. Tag iemand die deze strakke leren broek met uitgesneden billen zou dragen. Tag Donald Trump. Tag iemand die deze fles leeg zou drinken. Mensen met een ‘A’ in hun naam moeten je dit weekend trakteren. Tag iemand die zijn telefoon weg moet leggen en moet gaan studeren. Tag zwarte piet. Tag op. Tag twee mensen die een relatie moeten beginnen. Tag Hillary Clinton. Mensen met een ‘M’ in hun naam worden dit jaar nog miljonair. Tag alle kinderen in Aleppo.

Mijn tijdlijn op Facebook van de afgelopen maand in het kort. Er zijn dus verkiezingen in Amerika, in Nederland ook bijna maar dat is echt veel minder spannend. Zwarte Piet is ineens weer belangrijk. Er zijn wat bommen gevallen, maar dat is heel ver weg. Oh, en het hebben van een bepaalde naam kan je tegenwoordig miljonair maken. Als ik Arjen Lubach moet geloven is Facebook op weg naar een monopolie op nieuws. Na zijn programma veegde ik door mijn tijdlijn en werd een beetje verdrietig.

‘Facebook kent al mijn vrienden, ik heb Facebook zelfs aan mijn ouders voorgesteld’

Ik dacht dat Facebook mij beter kende. Facebook en ik hebben immers al een lange relatie. Facebook kent al mijn vrienden, ik heb Facebook zelfs aan mijn ouders voorgesteld. Facebook en ik, ik en Facebook. Ik denk dat we uit elkaar groeien. Maar telkens als ik er een punt achter zet, eindig ik diezelfde avond nog met Facebook in bed.

Als het aan Mark Zuckerberg ligt, hebben we straks geen traditionele media meer. Geen kranten en tijdschriften en zelfs geen televisie. Straks zijn wij allemaal journalist. Producent en consument van ons eigen nieuws. Ik ben heel benieuwd of mijn relatie met Facebook deze verandering gaat overleven. Heeft iemand al een alternatief? Een rebound-medium? Tag me.

Bram van der Heijde is vierdejaarsstudent Technische Bedrijfskunde in Tilburg

Eva-Lisa