Student wordt uit studiegroepje gezet en vraagt om tweede kans

Illustratie: Anna van Dooren
Een student van de opleiding Human Resource Management haalt maar 48,5 studiepunten. Vanwege leerproblemen, gedoe met haar studiegroepje en buitenschoolse activiteiten bij een studentenvereniging komt ze drieënhalf studiepunt tekort. Ze krijgt een negatief bindend studieadvies en stapt naar het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

De student studeerde voor deze opleiding al aan een andere opleiding. Daar ervaarde ze dezelfde problemen met leren. “Ik kan me volgend jaar verbeteren omdat ik nu weet waar ik aan moet werken.” Omdat de student al langer op de hoogte was van haar leerproblemen vindt de examencommissie dat de student eerder hulp had moeten zoeken.

Bestuursfunctie studentenvereniging
Behalve leerproblemen, speelde ook haar bestuursfunctie bij een studentenvereniging mee. De examencommissie: “Lid van een vereniging zien wij niet als een bestuursfunctie die zwaar genoeg weegt om als persoonlijke omstandigheid te zien.”

Uit studiegroepje gezet
Daarnaast miste de student ook een studiepunt doordat ze uit haar studiegroepje was gezet. Op de dag dat haar groepje een presentatie zou geven stapte ze in de verkeerde trein, waardoor ze te laat zou komen. Ze besloot niet meer op te komen dagen en werd uit de groep gezet.

Uitspraak
Het COBEX heeft de zaak ongegrond verklaard. De student moet de opleiding verlaten. Ze is inmiddels al aan een andere opleiding begonnen.