Associate degree hoeft niet meer gekoppeld te zijn aan hbo

Foto: Sjuul Nelissen
De Associate degree (Ad) krijgt een eigen plek in het hoger onderwijs. De ministerraad nam een wetsvoorstel daarvoor aan. Het tweejarige tussentraject van mbo en hbo moest tot nu toe nog gekoppeld zijn aan een hbo-bachelor. Nu kan de Ad op eigen benen verder.

De ministerraad stemde in met een wetsvoorstel van minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om een zelfstandige status voor het Ad te regelen. Naast de hbo-bachelor, de hbo-master, de wo-bachelor en de wo-master krijgt de Associate degree daarmee een eigen plek in het onderwijsstelsel.

Eigen identiteit
De Ad-opleidingen moeten door de loskoppeling een eigen identiteit krijgen en worden herkend als zelfstandige opleiding. De Ad voorziet volgens Bussemaker vooral in de behoefte van mbo-studenten en werkenden die wel verder willen leren maar niet een volledige hbo-bachelor willen volgen. Bussemaker: “We geven hiermee een belangrijke impuls aan stapelen en Leven Lang Leren.”

Doorstroom ondersteunen
De instelling die een Ad verzorgt, moet nog wel de doorstroom naar een hbo-bachelor blijven ondersteunen als de Ad-student daar behoefte aan heeft. De Ad wordt straks zelfstandig geaccrediteerd, waar ze nu nog meeloopt in de accreditatie van de verwante bachelor-opleiding.

Avans RAC in 2017
Goed nieuws voor Avans. De hogeschool start namelijk per september 2017 met het aanbieden van voltijd Ad-opleidingen in Den Bosch. Een jaar later wil Avans samen met de Hogeschool Zeeland van start met een Regionaal Associate degree College (RAC) in Roosendaal.