Column: Bah, een hbo’er

Foto: © Beeldhouwers
“Wat ben je aan het doen?”, vraagt de mooie man naast me. “Ik ben aan het kijken wat de kwalificaties voor een pre-master zijn voor de uni volgend schooljaar.” Hij kijkt me aan alsof ik zojuist heb verteld dat ik een column over hem ga schrijven. “Jij zit toch al op de universiteit?” Ik kijk hem enigszins verward aan. “Je zei dat je bijna klaar was met je bachelor…”

“Dat klopt…”, zeg ik aarzelend. Het is even stil.

“Jij bent een hbo’er! Bah!”

Ik kom uit een universiteitsgezin. Dat klopt, ik ben het uitschot, de rebel, de luie havist. Ik heb tot op heden nooit echt geweten waar ik heen moest of wie ik moest zijn. En ik maak me graag schuldig aan het opkijken tegen onze elitaire wederhelft, de wo’er.

Bovendien weet ik, met mijn erkentelijk onderontwikkelde neocortex, – we hebben het hier over mijn neanderthalerbrein – helemaal niet hoe ik mij staande houd in deze complexe samenleving. Op het hbo leren we simpele competenties aan als ondernemerschap, kansen zien, risico’s durven nemen, doortastendheid, zelfregie of inventiviteit. Hoe kun je daarmee in hemelsnaam een academische publicatie ontleden? Laat staan een samenleving leiden, vormen en hervormen.

‘Je zou verwachten dat ik als hbo’er handig ben, van mijn intelligentie hoef ik het immers niet te hebben’

Ik leg me er dan ook zonder slag of stoot bij neer dat de universiteitsstudent zich verheven voelt boven mij, de middenklasser. Dat Einstein, Rockefeller, Ford of Gates geen wetenschappelijk onderwijs hebben genoten wil niet zeggen dat we nog een kans maken. De helft van die namen zegt me overigens niks, want als het niet op Netflix staat is het vast niet interessant.

Dus ik ben gekroond tot “mevrouw hbo”. En elke keer dat ik struikel of iets laat vallen klinkt mijn ode door de ruimte. Wat gek is, want je zou verwachten dat ik als hbo’er handig ben. Van mijn intelligentie hoef ik het immers niet te hebben. Doorstuderen zal ik ook maar parkeren. “University of Applied Sciences” komt (hopelijk) over een half jaar op mijn diploma te staan. Volgens mijn hoogstaande gezelschap betekent dat niets meer dan “elke dag vroeg opstaan, flauwe grapjes maken met de baas, en vieze koffie drinken”. Best een goed systeem. Sterker nog: dit maakt alles zoveel gemakkelijker! Want blijkbaar kan ik, mevrouw hbo, gewoon achterover zitten, relaxen, en hopen dat de wo’ers de wereld redden. Succes.

Eva-Lisa Janssen is vierdejaarsstudent Communicatie in Breda

Dion

En dan ga je toch doorstuderen op de uni Eva-Lisa ;-)

2016-11-28 10:21:34

Raffi

@Demi, daarom staat er denk ik "erkentelijk onderontwikkelde neocortex", wat eigenlijk impliceert dat het dáárom een neanderthalerbrein is.

2016-11-26 11:28:12

Shardha

Goed geschreven stuk!

2016-11-26 10:09:18

Demi

Jammer dat je neocortex niet je neanderthalerbrein is ( neo=nieuw=cognitie). Je bedoelt archi (reflexen/instinct) of paleo (emoties/houding)? Maar daar ben je HBO'er voor hé ;)

2016-11-25 17:54:35

gie steenput

goed geschreven - WELKOM op ECOWEEK!

2016-11-25 17:37:30

Ruth