Avansstudenten runnen succesvolste chocoladefabriek

chocoladefabriek

Drie studenten Commerciële Economie (CE) zijn de beste leiders van een virtuele chocoladefabriek. Vorige week gingen zij de strijd aan met elf teams van hogescholen en universiteiten door heel Nederland met het spel The Chocolate Firm.

Christiaan Vuurens, vierdejaarsstudent CE, Tom Bernaards en Chris Woudenberg, derdejaarsstudenten CE, maakten het simulatiespel op Avans zo goed, dat hun docent Rynko van Diepen, hen vroeg of ze de hogeschool op het Nederlandse kampioenschap wilden vertegenwoordigen.

Management vraagstukken
In het simulatiespel The Chocolate Firm moeten studenten een chocoladefabriek runnen. Zo krijgen ze met verschillende managementvraagstukken te maken. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ze de kwaliteit van de chocolade wijzingen en wat doet dit met de prijs en de verkoop?

Christaan Vuurens: “Tijdens het kampioenschap hebben we het spel opnieuw gespeeld tegen elf andere teams. Wij waren met z’n drieën, terwijl sommige scholen wel met z’n vijfen waren en soms zelfs een docent meebrachten. We kregen ook extra opdrachten. Hoe zouden we bijvoorbeeld sollicitatiegesprekken aanpakken.”

Top samenwerking
Het Avansteam won uiteindelijk omdat ze goede doelstellingen hadden geformuleerd. “Het is natuurlijk super gaaf om te winnen”, gaat Vuurens verder. “Ik kende Tom en Chris nog niet, maar de samenwerking was top.” De CE-studenten wonnen een scholingstraject naar keuze bij sponsor Hays Recruiting, een fashioncheque ter waarde van 100 euro per persoon en een goodiebag.

Vorig jaar wonnen drie studenten Bedrijfseconomie van de Academie voor Algemeen en Financieel Management de prijs.