Avansstudenten schrijven meer dan honderd brieven voor Amnesty: ‘Dit is wel het minste wat je kunt doen’

amnestyschrijmarathon2

Avansstudenten schreven de afgelopen week meer dan honderd brieven tijdens de Amnesty schrijfmarathon. Tijdens de actie zijn er duizenden brieven geschreven tegen onrecht in de wereld.

Brieven voor mensen die gediscrimineerd worden, vastzitten om hun mening of die worden gemarteld. Avansstudenten schreven dinsdag op het Hervenplein en donderdag op de Onderwijsboulevard meer dan honderd brieven. Persoonlijke brieven als een steuntje in de rug of een brief aan de overheid als protest.

‘Belangrijk dat er meer aandacht komt voor deze verhalen’

Een van de organisatoren van de marathon bij Avans is de net-afgestudeerde Small Business & Retail Management student Joep Slingerland. Samen met vijf anderen organiseerde hij de twee schrijfmiddagen op Avans. “Het is een goed doel, daar wilde ik me graag voor inzetten. Het is belangrijk dat er meer aandacht komt voor deze verhalen.”

Doodstraf voor foto
Amnesty International selecteerde tien mensen die te maken hebben met onrecht om de brieven aan te richten. Pleun van Trier, eerstejaarsstudent Bestuurskunde schrijft net een brief aan Shawkan. De fotograaf legde een demonstratie vast van aanhangers van de verdreven president Egyptische Morsi. Hij maakte foto’s van het brute politieoptreden tijdens de demonstratie en werd zelf hardhandig opgepakt.

amnestyschrijmarathon1

Steuntje in de rug
Al vier jaar zit hij vast na verzonnen aanklachten als moord en lidmaatschap van een criminele bende. Daarvoor hangt hem de doodstraf boven het hoofd. “Dat snap ik dus totaal niet”, vertelt Pleun. Ze wenst de fotograaf veel moed en schrijft dat ze hoopt dat hij snel vrij komt. “Een brief schrijven is wel het minste wat je kunt doen. Het is goed dat dat hier kan.”