Column: Mooi voor het straatbeeld

bramvanderheijde-max
Het is een alledaagse dag op Avans in Tilburg. Studenten lopen in en uit en werken hard aan projecten over allerlei belangrijke en niet-belangrijke zaken. Als makke lammetjes lopen onze toekomstige belastinginkomsten door de gangen. Studiepunten lopen op, ouderejaars studeren af. Hier en daar wordt een college overgeslagen of een docent uitgelachen. Computers draaien overuren en menig toetsenbord moet honderden vingertopklappen ondergaan. In de vroege namiddagschemer verlaten de laatste studenten, gevolgd door de docenten, het gebouw om de trein, de fiets en in een zeldzaam geval de auto naar huis te pakken. Alles verloopt zoals het op een hogeschool zou moeten verlopen.

Maar er is één klein stukje van de school dat standhoudt tegen deze conformiteit. Er is maar één plek waar collectief de regels geschonden worden en een klein groepje rebelse studenten recalcitrant de wacht houdt. Voor de school staat een mini-arsenaal twintigers emotieloos voor zich uit te staren met een sigaret tussen wijs- en middelvinger geklemd. Compleet lak aan de zee van “niet roken”-bordjes waarmee ze omsingeld zijn. Overal waar ze kijken worden ze geconfronteerd met hun wangedrag. Iedere week komen er bordjes bij, op de deuren, op de muur en geplastificeerd op dunne paaltjes. Achteloos sta ik ernaar te kijken, met een sigaret tussen wijs- en middelvinger geklemd. Na al dat bureaucratisch gezeik gaan ze dit niet van me afpakken.

‘Overal waar ze kijken worden ze geconfronteerd met hun wangedrag’

Bloed, zweet en tranen heeft het Avans gekost om de buitenplaats te behangen met waarschuwingen. Mij is ooit verteld dat het iets met het straatbeeld te maken heeft. Rokende jongeren passen niet bij het imago dat Avans hoog wil houden. Het zou ook iets met gezondheid kunnen zijn. Of troep, of met het milieu. De precieze reden weet ik zo niet. Het enige wat duidelijk is, is dat ze het rokende tuig heel graag weg willen hebben bij de voorkant van de school. Maar de doorsnee Avansstudent, die al de hele dag regels opgelegd krijgt, laat het compleet koud. Is hem dat kwalijk te nemen? Ik weet het niet, maar ik wacht met smacht op een spandoek met ‘niet roken’ erop, dat is pas mooi voor het straatbeeld.

Bram van der Heijde is vierdejaarsstudent Technische Bedrijfskunde in Tilburg