Medezeggenschap stemt met mitsen en maren in met begroting Avans 2017

HogeschoollaanBreda-1920

De Avans Medezeggenschapsraad (AMR) heeft in een extra ingelaste vergadering ingestemd met de begroting 2017 van Avans. Die staat voor het eerst in jaren in het rood.

10,1 miljoen euro komt Avans in 2017 tekort. Nadat de begroting vorige week aan de AMR werd gepresenteerd, had de raad bedenktijd nodig om er mee in te stemmen. De AMR stemt nu dus in, maar wel met de nodige kanttekeningen.

Kwaliteit van het onderwijs
De raad wil in de loop van het studiejaar op de hoogte worden gehouden van de effecten van de begroting op de kwaliteit van het onderwijs. “Houden we die kwaliteit met deze begroting op hetzelfde niveau?”, vraagt voorzitter Jacques Pijnappels zich af.

Lees ook: Snoeiwerk aan de hoge geldbomen van Avans: 10 miljoen tekort in 2017

Vraagtekens bij het huisvestingsbeleid
“Je ziet dat Avans de komende jaren veel geld wil steken in huisvesting. De plannen die er zijn kennen wij niet, want er is nog geen officieel huisvestingsbeleid”, licht Pijnappels toe. De AMR zal kritisch kijken naar toekomstige bouwplannen van Avans zoals de voorgenomen nieuwbouw van AKV|St.Joost in Den Bosch. Die plannen hebben de medezeggenschapsraad nog niet gepasseerd. “Je moet je afvragen of je zoveel geld moet investeren in gebouwen als je het financieel moeilijk hebt.”

Groter regulier budget?
De korting op de begroting raakt vooral het zogenaamde additionele budget van Avans. Academies en diensten kunnen daar aanspraak op maken voor bijvoorbeeld projecten. “Het puzzelt mij nog steeds dat er zo veel additioneel budget is. Is het reguliere budget dan wel voldoende?”, vraagt de voorzitter zich af. Ook lid Alf Kurstjens heeft zijn vraagtekens bij de totstandkoming van het extra budget: “Sommige kosten die thuishoren in de reguliere begroting worden verschoven naar het additionele budget.”

Beter toezicht
De AMR blijft beleefd, maar vraagt zich in de vergadering ten zeerste af hoe het kan dat Avans de financiële tegenvallers pas zo laat ontdekte. Pijnappels: “Om het voorzichtig te zeggen: er is te weinig toezicht gehouden. Het verrassingseffect van deze begroting is enorm. Je moet je afvragen of dat de goede procesvorm is. Hoe kunnen we dit in de toekomst eerder zichtbaar krijgen?”

Lees ook: Begroting 2017: ‘Nu temperen om te voorkomen dat we veel financieel risico lopen’

Tijdelijke contracten
De AMR vraagt een dwingend adviesrecht als het gaat om het Leer- en Innovatiecentrum (LIC). De diensteenheid wordt hard geraakt in de nieuwe plannen waardoor er waarschijnlijk vijftien contracten niet verlengd worden. Als er tijdelijke contracten niet verlengd worden, moet Avans kijken of er andere baanopties zijn binnen de hogeschool, vindt de AMR. Ook moet er worden gekeken naar de effecten van de korting op de LIC-plannen voor het onderwijs.

Bijstellen van ambities
Avans is voor het eerst in jaren geconfronteerd met sneller stijgende lasten ten opzichte van minder snel stijgende inkomsten. Dat heeft ertoe geleid dat het College van Bestuur academies en diensten de opdracht heeft gegeven voor 15 miljoen de ambitieplannen bij te stellen.

Jan

Het LIC is niet de enige afdeling waar contracten niet worden verlengd. "Andere baanopties binnen de organisatie" liggen daarom niet voor de hand.

2016-12-14 23:02:49

Sophie

Avans heeft duidelijk zijn financiën niet op orde en moet daarom de komende jaren niet meer investeren in gebouwen. Hier is het waarschijnlijk ook mis gegaan want waarom Avans in Breda een gebouw heeft bijgekocht is mij een raadsel.

2016-12-13 23:47:56