The Painter: intiem solodebuut van Avansdocent

Hij had al succes als toetsenist van de Bredase band Rosemary’s Sons en verrichtte sessiewerk voor o.a. Kovacs. Maar een eigen album opnemen bleef tot nu toe uit voor Thomas Lina, docent aan de Juridische Hogeschool Avans-Fontys. Onlangs verscheen The Painter, zijn debuutalbum.

Het was al jaren een wens van de docent om iets te maken dat helemaal van hemzelf was. Eigen teksten, eigen muziek, eigen artwork. Zijn opa, architect Bernard Oomen, inspireerde hem. “Mijn opa wilde eigenlijk schilder worden. Maar de kunstacademie werd hem afgeraden. ‘Ga maar architectuur studeren, dan kun je er altijd nog naast schilderen’, werd hem geadviseerd. Als hij op vakantie ging, zette hij zijn schildersezel midden op de weg om zijn hobby schaamteloos uit te oefenen.”

Symbool voor mensen die zoeken naar invulling
Het is ook een rode draad voor Lina die veel plezier haalt uit het doceren, maar er blijft die grote passie: muziek. “Ik kan mezelf helemaal verliezen in lesgeven, maar er zijn ook andere dingen die je aandacht verdienen. Dit album staat symbool voor mensen die zoeken naar invulling. En zoals mijn opa zei: ‘Als je iets wil, moet je het gewoon doen’.”

Studenten hebben geen idee
Studenten die in de collegezaal van Lina zitten, weten weinig van zijn muzikale carrière. “In de tijd dat ik met Rosemary’s Son een hit had met Ilse de Lange, kregen studenten een cd’tje bij hun wettenbundel. Daar stond dat nummer ook op. Het mooiste vind ik dan om er niets van te zeggen.”

De muziek van Lina omschrijven is lastig. Toen Spotify hem dwong een categorie te kiezen, werd het pop. Maar hij heeft het zelf liever over pop/country/singer-songwriter.

“Ik moest vooral wennen aan mijn eigen stem”

The Painter is volledig in eigen beheer uitgebracht. De reacties die Lina ontvangt zijn positief. “Mensen zijn enthousiast. Iemand vertelde dat hij een brok in zijn keel kreeg. Dat is heel mooi om te horen.” Een album opnemen zonder band vond de docent nog wel spannend. “Het is mijn stem, mijn ziel en mijn verhaal. Tot nu toe deed ik vooral backing vocals, dus ik moest vooral wennen aan mijn eigen stem.”

The Painter van Thomas Lina is te beluisteren via Spotify, iTunes en op cd te bestellen via tf.lina@avans.nl.