Minderjarige mbo’ers eindelijk gratis met OV

Foto: Flickr/Shirley de Jong https://flic.kr/p/nEsmkUNet als andere studenten mogen mbo’ers onder de 18 jaar vanaf dit jaar gratis met het openbaar vervoer reizen. Op deze eerste schooldag van 2017 hebben al 90.000 studenten de ov-kaart aangevraagd.

”Het is een langgekoesterde wens van de studenten en hun ouders. Terecht, want hiermee kunnen mbo’ers een bewustere studiekeuze maken en worden schoolkosten voor ouders beperkt. Dat sluit goed aan bij mijn aanpak gelijke kansen”, vertelt minister Bussemaker aan het ANP.

Besparing van 700 euro
Ongeveer 120.000 studenten hebben vanaf 1 januari net als studenten in het hoger onderwijs en 18-plus mbo-studenten recht op de ov-kaart. ”Mooi dat al zo veel mbo-studenten de kaart vanaf de eerste schooldag kunnen gebruiken”, aldus de minister. Volgens het ministerie kan de gratis ov-kaart studenten en hun ouders een besparing van zo’n 600 tot 700 euro per jaar opleveren.