Ophef om oud-Avansstudent die MH17-resten ‘langs douane wilde smokkelen’

Foto: Omroep BrabantJournalist en oud-Avansstudent Michel Spekkers zou hebben geprobeerd om MH-17 resten uit Oekraïne langs de douane op Schiphol te smokkelen. Volgens Spekkers is er sprake van een misverstand.

Volgens justitie was de journalist van plan om een rugzak met metaaldelen en een voorwerp dat mogelijk afkomstig is van het lichaam van een van de slachtoffers door de douane te smokkelen, zo schrijft Omroep Brabant. Justitie had de indruk dat niet alle relevante voorwerpen vrijwillig afgestaan zouden worden. Dus werden de spullen in beslag genomen. Daarbij werden ook SD-kaartjes, camera’s, laptop en de telefoon van Spekkers in beslag genomen.

Afspraken voor vrijwillige overdracht
Spekkers zelf is alles behalve blij met de inbeslagname van zijn spullen. Volgens hem was er een afspraak gemaakt voor een vrijwillige overdracht van de gevonden MH-17 resten, maar was uiteindelijk sprake van ’totale inbeslagname’.

Resten in vuilniszak
De ophef rondom de oud-Avansstudent begon vorige week toen hij een poll op Twitter plaatste waar hij ‘een vuilniszak vol met MH17 spullen’ het best zou kunnen brengen.  Daarvoor bood hij zijn excuses aan. De Stichting Vliegramp MH17 zegt het niet respectvol te vinden dat Spekkers spullen in een vuilniszak heeft meegenomen naar Nederland.

Geen verdere actie
Het OM gaat er vanuit dat er verder geen actie meer tegen Spekkers genomen zal worden. De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) heeft contact gehad met de recherche over de inbeslagname van de telefoon en camera van Spekkers.

Michel Spekkers heeft Bedrijfskundige Informatica gestudeerd in Breda en Bestuurskunde in Den Bosch.