Avans geeft studenten geen vrij om te stemmen: kans genoeg naast studietijd

stembus2017ikstemdusikneemvrij-1580Avansstudenten krijgen geen vrije dag om te stemmen op 15 maart. Presentator Tim Hofman deed die oproep aan onderwijsinstellingen om meer jongeren naar de stembus te krijgen.

Hofman pleit er namens de Stembus 2017 voor om van de Tweede Kamerverkiezingen een nationale feestdag te maken. Onder het motto ‘Ik stem, dus ik neem vrij’, trekt hij langs hogescholen en mbo’s met zijn manifest. “Avans is het helemaal eens met de boodschap van Hofman: stemmen is ontzettend belangrijk. We hopen dus ook dat veel Avansstudenten gaan stemmen”, aldus voorlichter Margot Custers.

Genoeg tijd buiten studietijd
Maar studenten een dag vrij geven, daar wil de hogeschool niet aan. “De openingstijden van stemlokalen zijn ruim genoeg om buiten studietijd te gaan stemmen”, aldus Custers. “Op sommige Avanslocaties zijn bij de komende verkiezingen stemlokalen. In Breda op de Lovensdijkstraat en in Den Bosch op de locatie aan de Onderwijsboulevard 215 en aan het Hervenplein. Dan is het dus extra makkelijk om even te gaan stemmen.” Let op: als je ergens anders wil stemmen dan in de gemeente waar je staat ingeschreven, moet je een kiezerspas aanvragen. Daarmee mag je in heel Nederland stemmen.

Daar lijkt Hofman het op Twitter niet mee eens te zijn en noemt het besluit van Avans ideologisch.

Hogeschool helpt graag
Avans heeft de organisatie van de Stembus 2017 laten weten dat ze hen graag helpt bij het bereiken van Avansstudenten. Woensdagavond lichtte Hofman zijn manifest toe in De Wereld Draait Door.