Avans: gebruik geen usb-sticks om bestanden uit te wisselen

AvansUSBsticksdigitaal-1920Avans raadt het gebruik van usb-sticks en harde externe schijven om bestanden uit te wisselen af voor docenten en medewerkers. De hogeschool wil voorkomen dat gevoelige informatie op straat komt te liggen.

Aanleiding voor de waarschuwing is de inbraak op de Lovensdijkstraat een aantal weken geleden. Daarbij werd één externe harde schijf van een medewerker gestolen. Maar het gaat vaker mis met usb-sticks vertelt functioneel beheerder Antal Derene van de Diensteenheid ICT & Facilitaire Diensten (DIF). “We horen vaker geluiden van mensen die usb-sticks bijvoorbeeld kwijtraken. Naar aanleiding van dit incident willen we mensen weer waarschuwen en wijzen op de bestaande alternatieven.”

Gevoelige informatie
Concepttoetsen, studentproducten of documenten met persoonsgegevens; sla ze niet op via externe opslagmiddelen is de boodschap van DIF. “Niet alleen vanwege het gevaar dat je deze kwijt kunt raken, maar als er iets mis gaat kunnen we je ook niks voor je doen .” De juiste manier om bestanden te bewaren of uit te wisselen is via Blackboard of Xythos. “Dan staan de gegevens veilig op de servers van Avans. En als er dan iets mis gaat, kunnen wij vaak een back-up tevoorschijn toveren. “

Onduidelijkheid wegnemen
Xythos heeft de laatste tijd nog wel eens last van storingen. Daar wordt volgens Antal achter de schermen hard aan gewerkt. “We begrijpen dat het voor medewerkers wel eens onduidelijk is. Avans heeft zoveel medewerkers, sommigen weten niet eens wat Xythos is. Vandaar dat we het nu weer onder de aandacht brengen. “

Onderzoek naar Office 365
DIF onderzoekt op dit moment de mogelijkheid om met Office 365 te gaan werken. Dat in combinatie met Sharepoint moet het voor medewerkers makkelijker en duidelijker maken hoe en waar je documenten opslaat. “Voor het zover is zijn we wel even verder. Maar het opslaan van bestanden moet in de toekomst indrukwekkend eenvoudig zijn.” In samenspraak met medewerkers van academies en diensten wordt Office 365 de komende tijd onderzocht.

Wie vragen heeft over het opslaan van bestanden kan contact opnemen met servicelijn 8888. “Schroom niet om je vragen te stellen, dan weten wij ook wat er speelt.” Meer info vindt je op iAvans.