Bossche student ontwikkelt hulpmiddel voor zijn oma

Jurr Hidding, vierdejaarsstudent Technische Bedrijfskunde in Den Bosch, zag zijn 93-jarige oma worstelen met het aantrekken van haar therapeutische elastische armkous (TEK). Dit moest beter, vond hij. Samen met zijn broer en zus ontwikkelde hij de Perfect|Fit: een hulpmiddel voor het zelfstandig aanbrengen van armsteunkousen.

Jurr zijn oma kreeg ongeveer veertig jaar geleden de diagnose borstkanker. Na de chemostralingen en operaties waren haar longen en lymfeklieren beschadigd. Tien jaar later kreeg ze als gevolg van wondroos last van lymfekliervocht in haar arm, beter bekend als oedeem.

Om de druk te verlichten en verdere vochtvorming tegen te gaan, moeten oedeempatiënten elke dag een TEK. dragen. “Veel mensen denken dat TEK het zelfde is als een steunkous en dat deze alleen voor benen zijn en gedragen worden bij het wandelen”, vertelt Jurr, “Mensen met (chronisch) oedeem moeten elke dag een TEK dragen om verdere complicaties tegen te gaan.”

Prototype
Inmiddels is Jurr zijn oma 93 jaar en licht dementerende. Zelf haar armsteunkous aantrekken, lukte niet meer. “We moesten een alternatief verzinnen. Zowel mantelzorg als thuiszorg waren geen optie en de reeds bestaande hulpmiddelen voldeden niet aan onze én oma haar eisen.” De broers en zus gingen aan de slag met een prototype van een hulpmiddel dat hun oom al eerder ontwikkelde.

“Wij werden door investeerders geadviseerd om het hulpmiddel van plastic te maken, dan ging het sneller stuk en zouden we er meer van verkopen”, vertelt Jurr. “Maar wij willen het leven van patiënten met een chronische aandoening wat makkelijker maken en niet nog lastiger.”

Ongeloof
Oma gebruikt de Perfect|Fit nu elke dag om haar steunkous aan te trekken. Zonder enige hulp of ondersteuning. “De thuiszorg geloofde het eerst niet dat iemand van 93 jaar met lichte dementie dit zelf kan.”

Lastige markt
Niet alleen hun oma maakt nu dankbaar gebruik van de Perfect|Fit. “Het is een lastige markt om tussen te komen door de contracten en leveranciers. Maar momenteel maken tussen de zeventig en tachtig oedeempraktijken, bandagisten en ziekenhuizen gebruik van ons product!”