Avans bouwt onderdeel kettingreactie voor Koningsdag

Jasper Sluis met het eerste deel van de constructie voor KoningsdagEen grote kettingreactie zal Tilburg als onderwijsstad aan de Koning presenteren tijdens Koningsdag. Een team van vijf studenten Bouwkunde en Civiele Techniek werkt aan het Avansonderdeel van de constructie.

Onderdeel van de route op Koningsdag is Tilburg Onderwijsstad. Willem Alexander zal het eerste dominosteentje laten vallen waarna een kettingreactie start die is gebouwd door basisschoolleerlingen, Vmbo’ers, Fontysstudenten, studenten van de Universiteit Tilburg en Avansstudenten.

Eerste contouren zichtbaar
Begin april gingen de Avansstudenten onder begeleiding van docent begeleider Jasper Sluis aan de slag met hun deel van het project. Sindien wordt er hard aan gewerkt bij Spark in Rosmalen en worden de eerste contouren zichtbaar. Om meer massa in beweging te zetten, gaat het Avansdeel de hoogte in. Daarna wordt een bowlingbal in beweging gezet. Sluis: “Onderweg komt de bal langs trommels die een hartslag symboliseren.”

Tot nu toe is er vooral een houten constructie zichtbaar die de bowlingbal naar beneden begeleidt. “We moeten vijf meter overbruggen en een doorgang onder de constructie bieden voor de Koning en Koningin. Dat wordt nog aangekleed met onder andere het logo van Avans.”

Kortdag
De bouw- en ontwerptijd is kort. De installatie wordt op woensdag voor Koningsdag opgebouwd en donderdagochtend hebben studenten nog even de gelegenheid om de laatste puntjes op de i te zetten. “Er blijft een student bij voor als het misgaat”, vertelt Sluis. “Die kan in het slechtste geval de schakelaar omzetten als het faalt. Maar dat gaat niet gebeuren. We testen de constructie tot in den treure.”

“Gewoon gave dingen bouwen”
Of het bijzonder is om iets voor de Koning te bouwen? Sluis maakt het eigenlijk niet uit: “Ik wil gewoon gave dingen bouwen met studenten. Daar gaat het uiteindelijk om. Dat we dingen gaan doén bij Avans.”