HBO Intro Festival Breda weg uit binnenstad en niet meer vrij toegankelijk: ‘Het is uit zijn voegen gebarsten’

Het HBO Intro Festival in Breda wordt uit de binnenstad gehaald en is vanaf dit jaar alleen nog toegankelijk voor eerstejaarsstudenten van Avans en NHTV. Dat hebben Avans, NHTV en de gemeente besloten.

Het festival trok jaarlijks ruim 20.000 studenten en andere feestvierders naar de binnenstad van Breda, waar het sinds 2003 plaatsvindt. Nu zullen hoogstens 7.000 eerstejaarsstudenten welkom zijn.

‘Terug naar de oorsprokelijke gedachte’
De gemeente, Avans en NHTV trappen op de rem. “Het HBO Intro Festival in Breda in uit zijn voegen gebarsten”, aldus Paul Rüpp, bestuursvoorzitter van Avans. “We gaan terug naar de oorspronkelijke gedachte: Een introductie voor alleen nieuwe studenten van NHTV en Avans.” Over de locatie zijn de betrokkenen nog in gesprek. Gesproken wordt onder andere over de hockeyvelden bij BRESS of het Chasséveld.

Het is een opvallende ommezwaai die de organisatoren van het festival maken. In 2014 sprak onder andere Avans over het open karakter van het festival in een interview met BN/deStem.(lees via Blendle) “Nee, het feest moet in hartje stad plaatshebben. Daar gebeurt het voor de studenten.”

Gezamenlijke introductiedag
Daarnaast starten de hogescholen en de gemeente dit jaar met een stadsbrede introductie door middel van een gezamenlijke introductiedag. Rüpp: “Het was een hele klus om de onderwijsprogramma’s aan het begin van het studiejaar op elkaar af te stemmen. Na de zomer evalueren we en kijken we hoe we het volgend jaar verder uit kunnen bouwen.”

Over de invulling van de gezamenlijke dag treden de hogescholen nog niet in detail, maar huidige plannen richten zich op een gezamenlijk evenement in het Chassé theater. Het HBO Intro Festival vindt plaats op 7 september.

Schittermagisch

Eindelijk van die paupers af die het feest flink liepen te verzieken(mbo/vmbo). Goede zet, daar gaat een glas goudgeel voor leeg!

2017-04-12 16:27:02