Studenten op zoek naar oplossingen voor de stad tijdens Tilburgse ECOweek

Hoe kun je het Tilburgse Wilhelminakanaal weer betrekken bij de stad? Hoeveel Co2 kun je in een week opvangen? Tijdens de ECOweek storten studenten zich een week lang op diverse ecologische vraagstukken in Tilburg.

“Er is voor ieder wat wils”, vertelt Michiel Smits, Avansdocent en een van de organisatoren van de ECOweek. “Zo is er een workshop big furniture waarbij deelnemers van grote pallets giga-meubilair bouwen in het kader van recycling.”

Diverse thema’s
In totaal zijn er vijftien workshops om uit te kiezen. Die worden allemaal begeleid door een expert uit diverse vakgebieden. Van filosofie tot stedenbouw of kunst. Smits: “De thema’s zijn geheel uiteenlopend. De een is heel praktisch, de ander gaat echt in op de toekomst van de stad. In de avonduren zijn er lezingen en gaan we ook nog gezellig naar de kroeg.”

Werk presenteren aan wetenschap en bedrijven
De week wordt afgesloten op vrijdag met een biobased conferentie waarbij de Avanslectoraten een lezing geven en de deelnemers hun werk presenteren. “Een mooie kans voor studenten om hun resultaten te laten zien aan wetenschappers en bedrijven.”

Voor het eerst in Nederland
De ECOweek is sinds het ontstaan in 2005 in meer dan 20 steden over de hele wereld gehouden. Dit jaar vindt de ECOweek voor het eerst in Nederland plaats in de Koepelhal in Tilburg. Deelname kost minimaal 75 euro. Of gratis in ruil voor vrijwilligerswerk. Lezingen zijn ook los bij te wonen. Studenten die deelnemen ontvangen na afloop een certificaat.