Vrijwilligersacademie viert eerste lustrum

De Vrijwilligersacademie van de Sociale Studies Den Bosch viert deze week haar eerste lustrum. Al vijf jaar is de scholingsweek van Avans drukbezocht.

Maandag ging de vijfde editie van de Vrijwilligersacademie van start in Den Bosch. Op het programma staan diverse workshops en cursussen. Zoals een cursus omgaan met hangjongeren, een lezing over vluchtelingen of een training sociale media. De cursussen worden gegeven door studenten, docenten en professionals.

Avans Innovatieprijs
De scholingsweek voor duizenden vrijwilligers startte vijf jaar geleden op de Academie voor Sociale Studies in Den Bosch. In 2014 werd het initiatief beloond met de Avans Innovatieprijs. In hetzelfde jaar werd het project genomineerd voor de Godshuizenprijs en de Meer dan Handen Vrijwilligersprijs. Inmiddels vindt de week ook in Breda plaats.

‘Feestje van ontmoeting’
‘Het is een feestje van ontmoeting en enthousiasme’, aldus initiatiefnemer Ina Tilma. ‘Normaal zie je hier alleen jonge studenten maar nu veel, wat oudere, vrijwilligers. De meesten hebben de leeftijd van de opa en oma van studenten. Dat is zo mooi aan de Vrijwilligersacademie; vrijwilligers en studenten raken met elkaar in gesprek en inspireren elkaar.’