Avansstudent verheugd op bestuursfunctie LSVb: ‘We staan op een keerpunt voor het onderwijs’

Bestuur LSVb 2017-2018 met Stan van de Sanden (links)

Als enige hbo’er werd Avansstudent Stan van de Sanden gekozen tot het nieuwe bestuur van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb). Als penningmeester wordt het voor de student Integrale Veilighgeidskunde een bijzonder bestuursjaar.

Welk kabinet er in Den Haag ook gevormd wordt, het nieuwe bestuur van de LSVb maakt zijn borst nat. “Welke trends worden doorgezet? Wat wil de politiek voor samenleving?” Het antwoord op die vragen is waar Van de Sanden als LSVb-bestuurder op wacht. “Studenten moeten steeds meer zelf betalen. Vinden we het normaal dat studenten schulden hebben? We staan op een keerpunt voor het onderwijs. Het effect van het nieuwe kabinet zal vier jaar doorwerken en misschien nog wel langer. Er moet nú geld vrij gemaakt worden voor innovatie in het onderwijs.”

Verantwoordelijk voor financiën
Een officieel beleidsdocument komt er vanaf juni wanneer het nieuwe bestuur aantreedt. Als penningmeester wordt de Avansstudent verantwoordelijk voor de 300.000 euro subsidie die de LSVb kan besteden. “Het meeste geld gaat naar werknemers, logistieke zaken, het pand en evenementen. Ik word verantwoordelijk voor alle financiën en adviseer bij financiële keuzes”, vertelt Stan. “Het financiële bewustzijn is er niet altijd. Als iets geld kost, moet je doorrekenen wat de effecten zijn. Als we geld uitgeven, moeten we daar allemaal achter staan.”

Hbo vertegenwoordigen
Als enige hbo’er in het bestuur zal hij daarnaast proberen de stem van de hbo-student te versterken. “Ik merk dat degenen die onderwijsland vertegenwoordigen voornamelijk universitaire studenten zijn. Die snappen soms niet hoe het hbo werkt.”

Ucademy
Via het bestuur van het Studenten Overleg Medezeggenschap werd Stan gewezen op de vacature bij de LSVb. “Hij vond mij wel een type voor de LSVb.” De stap was niet eenvoudig om te zetten. Voor de bestuursfunctie van zestig uur in de week in Utrecht, zal de Tilburger veel moeten laten vallen. De Academieraad, zijn afstuderen en zijn kindje: Ucademy dat hij samen met Eva-Lisa Janssen oprichtte. “Bij Ucademy heb ik superveel geleerd, maar het zit nu op een punt dat alles loopt. Ik vind dat ik nu egoïstisch moet zijn en moet kiezen voor mijn eigen ontwikkeling. Bij de LSVb moet ik medewerkers en vrijwilligers aansturen. Daar kan ik nog veel leren. Ucademy voelt als mijn kindje dus het is wel lastig om dat op te geven. Misschien dat ik ooit nog terug kan komen. Ik hoop dat er altijd een plekje voor me is.”