Genomineerden Avansdocent van het Jaar voelen zich vereerd: ‘Nominatie heeft me doen glimlachen van trots!’

Frank Arnouts (AE&I), Quirijn Menken (ACUE), Greg van de Kreeke (AVB), Lisette van Leeuwen (AAFM), Nina van Ingen (AGZ) en Willeke Bosse (AGZ) zijn genomineerd voor de titel Avansdocent van het Jaar 2017. “De nominatie heeft me weer doen glimlachen van trots!”

Nina van Ingen

Docent Academie voor Gezondheidszorg, Den Bosch

“Ik vind deze nominatie echt een super mooi compliment. Ik had het echt niet zien aankomen. Het komt als een verassing voor me”, aldus Nina van Ingen. “Ik ben in juni 2016 afgestudeerd als HBO-verpleegkundige bij Avans en geef nu drie dagen per week les. Daarnaast volg ik een pre-master klinische gezondheidwetenschappen. Studenten geven aan het prettig te vinden omdat ik nog heel goed weet hoe het is om student te zijn. Daarnaast denk ik dat ik mijn enthousiasme voor het vak over kan brengen en ze motiveer om het maximale uit zichzelf te halen.”

Stem op Nina.

Frank Arnouts

Docent Academie voor Engineering en ICT, Breda

“Door mijn karakteristieke manier van mens en docent zijn, lukt het me om snel op een natuurlijke en gelijkwaardige manier een connectie met mijn elektrotechniek-studenten te krijgen”, aldus Frank Arnouts.  “Geintjes, absurdisme, fantasie, onverwachte verhaaltjes tussendoor, zaken die uit het leven gegrepen zijn maar ook mijn eigen ik soms blootleggen, zorgen ervoor dat studenten zich vertrouwd voelen en zelf met verhalen en ervaringen komen. Zij willen ook iets delen met mij! Die basis en een hang naar perfectie in lesvoorbereiding, het maken van prima readers en het geven van onderhoudende en nuttige lessen blijkt voor mij al 27 jaar een gouden combinatie. Kennelijk denken de studenten daar ook zo over.”

Stem op Frank.

Quirijn Menken

Docent Academie voor Communicatie en User Experience, Breda

“Wat een bijzondere verrassing! Als docent sta ik niet graag in de spotlights, maar dit vind ik natuurlijk een grote eer”, vertelt Quirijn Menken. “Enthousiasme voor lesgeven zit bij mij diepgeworteld, dus het werk zelf is echt een cadeau. Ik vind het ook belangrijk elke student als individu te zien en nooit te generaliseren. Open staan voor ervaringen en ideeën van anderen, is een belangrijke kernwaarde voor mij. Wat we als leerkracht soms vergeten, is dat wij zelf ooit student zijn geweest. Wij hebben de waarheid niet in pacht: een student is net zo goed een gesprekspartner. Daarbij is lesgeven zoveel meer dan alleen kennisoverdracht. Ik probeer altijd een sfeer te creëren waarin iedereen zich gehoord voelt. Niemand moet het gevoel krijgen zich niet te kunnen uiten.”​

Stem op Quirijn.

Lisette van Leeuwen-Hendrikse

Docent Academie voor Algemeen en Financieel Management, Breda

“Ik ben heel erg dankbaar en blij met de nominatie!”, zegt Lisette van Leeuwen-Hendrikse. “Het is zo fijn om te ervaren dat de studenten mijn inspanningen waarderen. Ik ben erg betrokken bij het onderwijs en bij het wel en wee van mijn studenten. Ik voel me soms net een moeder met een heel groot gezin. En ik geniet enorm van hun vrolijkheid, eigenwijsheid en gezelligheid. Mijn man is recentelijk overleden aan galwegkanker. Ik mis hem vreselijk en ben dan ook erg verdrietig. De nominatie heeft me toch weer doen glimlachen van trots!”

Stem op Lisette.

Willeke Bossse

Docent Academie voor Gezondheidszorg, Breda

“Ik ben blij en vereerd met deze nominatie. De waardering die je op deze manier krijgt van je studenten vind ik fijn”, zegt Willeke Bosse. “Ik werk nu vier jaar bij Avans maar heb tot vorig jaar ook altijd nog in de praktijk gewerkt. Dit jaar ben ik fulltime aan de slag als docent en heb hard gewerkt het nieuwe curriculum goed te laten landen. Ik vind elke student belangrijk en investeer in een goed contact. Er is in de lessen altijd ruimte voor een geintje maar ik neem het lesprogramma zeer serieus en probeer mijn praktijkervaring in te zetten om de theorie te verduidelijken. Misschien is dat waarom studenten mij waarderen?”

Stem op Willeke.

Greg van de Kreeke

Docent Academie voor Veiligheid en Bestuur, Den Bosch

“Ik ben enorm vereerd!” vertelt Greg van de Kreeke. “Ik ben écht verrast. Toen een collega mij erop wees dat mijn naam al een paar keer op Facebook werd genoemd voelde ik me gevleid. Waarom studenten mij nomineerde? Geen idee. Ik ben pas in september begonnen als docent, hiervoor was ik advocaat. Ik geef les op de manier waarvan ik denk dat het goed is. In de eerste plaats is het belangrijk dat de studenten het leuk hebben. Daarnaast probeer ik zo goed en duidelijk kennis over te brengen.”

Stem op Greg.

Punt Magazine organiseert dit jaar voor de negende keer de verkiezing Avansdocent van het Jaar. Stemmen op je favoriet kan nog tot 31 mei 23.59 uur.