Opinie: oproep tot wederzijdse verdraagzaamheid

illustratie: Julika Runow“Handelen vanuit vertrouwen en positiviteit is zoveel prettiger en geeft je zoveel meer energie”, aldus Avansmedewerker Hanneke Nolta. Na een week vol ‘kleine voorvalletjes’, ‘hufterigheid’ en ‘ korte lontjes’ schreef ze onderstaande ingezonden brief.

“Even wat van me afschrijven. Het overvalt me steeds vaker, mensen die zomaar uit het niets een tirade tegen je afsteken. Gisteravond bijvoorbeeld: elke maandagavond ga ik heerlijk naar mijn pilateslesje. We zitten tegenwoordig in een nieuw gebouw op een andere locatie. Ik parkeer mijn fiets tegenover de entree, op de stoep, net als mijn collega-pilatessers. Komt er vervolgens een bewoner uit zijn huis en begint meteen te roepen ‘je mag je fiets hier niet plaatsen!’ Huh? Hoezo niet?

En dinsdagochtend, toen ik met mijn auto naar het werk reed, overkwam me een soortgelijk incident. In de stad waar ik woon, is het rond half 9 in de straten rondom de school van mijn kinderen, gewoon druk en chaotisch. Dan gebeurt het wel eens dat je je niet helemaal 100% aan de verkeersregels houdt. Dit gebeurde mij deze dinsdagochtend ook, zonder dat dit ook maar enige verontrustende consequentie had. Dus oké, ik geef toe, ik was niet helemaal netjes, maar vervolgens krijg ik een foeterende fietser voor mijn auto staan. Nou, sorry hoor…. Maak je toch niet zo druk om pietluttige dingen, denk ik dan.

“Het zijn kleine voorvalletjes, maar het raakt me wel”

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het zijn misschien maar kleine voorvalletjes, maar het raakt me wel. Zelf zit ik zo helemaal niet in elkaar en gelukkig ook velen met mij. Maar helaas is er een grote groep mensen -en ik merk het steeds meer- die zich om het minste of geringste als een ongeleid projectiel gaat gedragen en meent alles te moeten kunnen zeggen.

“Laten met meer vertrouwen naar elkaar kijken”

Dit is niet nieuw, dat realiseer ik me terdege. Gesprekken over “korte lontjes” en “hufterigheid” zijn al jaren aan de orde van de dag. Maar kunnen we er met zijn allen niet gewoon eens mee ophouden? Kunnen we niet gewoon wat vriendelijker voor elkaar zijn en niet meteen op de achterste benen gaan staan, omdat je vindt dat je ergens gelijk in hebt? Laten we ophouden met verongelijkt en onverdraagzaam zijn, en met meer vertrouwen naar elkaar kijken. Dat maakt het leven zoveel makkelijker, voor iedereen: voor de ander en voor jezelf. Handelen vanuit vertrouwen en positiviteit is zoveel prettiger en geeft je zoveel meer energie.

Ik doe een oproep tot wederzijdse verdraagzaamheid en ik weet het: dit is niet de eerste oproep. Maar met de vreselijke gebeurtenis die zich nu weer in Manchester heeft afgespeeld op het netvlies, moet het toch allemaal niet zo ingewikkeld zijn?”

Hanneke Nolta is ambtelijk secretaris bij de Avans Medezeggenschapsraad.

Robert

Opmerking over Manchester is ook bizar. Alsof de aanleiding naar de terroristische aanslag opgelost kan worden door 'verdraagzaamheid'. Vertel dat maar tegen de ouders van de 22 slachtoffers....

2017-05-27 13:05:54

Robert

"Zomaar uit het niets" gebeuren er dingen. U ontkracht vrijwel direct uw eigen statement omdat u wel iets doet: niet aan verkeersregels houden, in uw eigen wereld leven zonder na te denken over eventuele andere stoepgebruikers.

2017-05-27 13:02:35

W*M

maak je niet druk.....laat ze lekker miss hebben ze wel een enorme rot dag trek het je niet aan wees blij dat je iets goed voor ze doet door hun afblaf paal te zijn, ook zij moetten hun frustratieskwijt... vind t erg on empathisch van de schrijfster!

2017-05-24 12:03:00

student Avans

Als ik het zo lees zijn de commentaren gegrond. Houd je aan de verkeersregels en zet je fiets niet zomaar overal met 20 man op de stoep (rolstoelgebruikers kunnen er dan bijvoorbeeld niet meer langs)

2017-05-24 10:59:02