‘Apps weten straks alles over jouw koopgedrag’

Je loopt de Starbucks bij Avans binnen en de immer vriendelijke barista weet meteen hoe jij je koffie drinkt. Jouw Soy Flat White met kaneelsiroop wordt al bereid voordat je iets gezegd hebt. “Zo gaat dat straks”, voorspelt Avansdocent Martin Verweij.

Eerstejaarsstudenten Commerciële Economie deden marktonderzoek naar het koopgedrag en privacybehoeften van consumenten. Persoonlijke data wordt immers steeds belangrijker, merken docenten van Avans.

Martin Verweij pleit ervoor studenten vroeg aan te moedigen tot het inzetten van slimme tools. “De vraag die studenten zichzelf moeten stellen is: hoe kunnen we apps zo rendabel mogelijk maken voor retailers?” Met deze onderzoeksvraag gingen elf studenten aan de slag. De resultaten worden meegenomen in een groter onderzoek, waarvan de uitkomsten in augustus gepresenteerd worden. Avans voert het onderzoek uit met TMO, een particuliere hbo fashion business school in Doorn.

‘Vaak zoeken studenten naar antwoorden die ik ook niet heb’

Privacyvraagstukken
Op eigen houtje onderzochten de eerstejaarsstudenten welke privacyvraagstukken komen kijken bij data-apps, maar ook waar de consument behoefte zelf aan heeft. “Natuurlijk mogen ze ons om advies vragen, maar het doel van deze opdracht is dat zij zelf met bevindingen komen. Vaak zoeken studenten naar antwoorden die ik ook niet heb”, erkent Verweij. Omdat de opdracht zo goed is verlopen, komt er een vervolgonderzoek dat loopt tot mei 2018.

‘Een verkoper weet precies naar welke schoenen je de dag ervoor loerde’

Slimme tools
Het kan een behoorlijk eng idee zijn, maar Verweij is ervan overtuigd dat persoonlijke informatie een steeds belangrijkere rol gaat spelen. “Als jij straks de H&M binnenloopt, weet de verkoper precies naar welke schoenen je de dag ervoor loerde in de webshop. Hij komt naar je toegelopen met de juiste kleur en maat. De slimme tools die dat straks mogelijk maken, worden ontwikkeld door de studenten van nu.”