Zorgen vanwege komst studentenhuizen Zuiderschans Den Bosch

Buurtbewoners maken zich zorgen om het huisvesten van meer dan honderd studenten in wooncomplex Zuiderschans. De gemeente wil het pand voor de start van het studiejaar ombouwen tot 136 wooneenheden voor studenten.

Twee omwonenden schreven namens buurtbewoners een brief aan het college van B en W. Woensdagavond vergadert de gemeenteraad over de plannen. Buurtbewoners hebben grote moeite met het ombouwen van het complex, zo schrijft het Brabants Dagblad. Vanwege de snelheid van de plannen voelen zij zich niet serieus genomen.

Voormalig bejaardentehuis
Het voormalige bejaardentehuis moet voor september worden verbouwd tot 136 wooneenheden waarvan 108 eenpersoons en 28 tweepersoons. Studenten van de Jheronimus Academy of Data Science zou het grootste aandeel bewoners moeten leveren maar ook studenten van Avans en de HAS moeten er plek krijgen.

Al jaren tekort aan huisvesting
Avans kampt al jaren met tekorten om internationale studenten te huisvesten in Breda en Den Bosch. Met name studenten die geen vol collegejaar bij Avans studeren zijn lastig te huisvesten. Eerdere jaren sliepen studenten in hun auto of verbleven ze op kosten van de hogeschool in een hostel.