Gearresteerde Avansstudent is ‘overijverige’ lokterrorist

Volgens verschillende bronnen berust de arrestatie van een terreur verdachte Avansstudent Integrale Veiligheid op een groot misverstand. De student zou zelf op jacht zijn naar terroristen.

“Het enige doel van mijn cliënt was terroristen ontmaskeren’”, zegt Karianne Bal, de advocaat van de Avansstudent in de Volkskrant. “Dat doet hij al jaren. Ik heb er veel moeite mee dat hij blijft vastzitten.” Andere bronnen in zowel de Volkskrant als in een artikel van de NOS bevestigen haar lezing.

Uit beide artikelen blijkt dat de Avansstudent als lid van onlinegroep Syria General probeerde IS-terroristen te ontmaskeren. De door hen verkregen informatie geven ze door aan veiligheidsdiensten. Zo claimen twee bronnen in de Volkskrant dat de Avansstudent geregeld contact had met de AIVD, die ook op de hoogte was van zijn infiltratiepogingen.

Misverstand
De arrestatie van de student zou in dit geval berusten op een groot misverstand, zo blijkt uit een reconstructie van de NOS. In een poging om een terrorist te laten praten, zou de Avansstudent zelf gebluft hebben met de aanslag op een concert in Rotterdam. De Spaanse politie onderschepte dit bericht en lichtte justitie in Nederland in.

Nog twee weken vast
De rechtbank in Rotterdam heeft gisteren bekend gemaakt dat de student nog twee weken langer blijft vast zitten, Avans gaf afgelopen maandag aan eerst in gesprek te willen met hem voor hij zijn opleiding kan hervatten.

M

Misschien handig dat hij voordat hij besloot een nep aanslag te melden even bij het AIVD gemeld had waar hij mee bezig was... ;)

2017-08-31 21:11:38

Sam

Avans moet niet op de stoel van de rechter gaan zitten en deze student gewoon zijn studie af laten maken. En als alle mensen/locaties die op zo'n site genoemd ook daadwerkelijk aangevallen zouden worden, zou er weinig overblijven.

2017-08-31 15:49:52

Willem

Zijn volledige naam is 6 dagen geleden al op het Maroc forum geplaatst. Geen stijl staat er ook weer bij :-( en zijn opleidingsgegevens liggen ook op straat. Dat lijkt me niet fijn in de wereld van de fatwa's. En verder: Avans denk goed na.

2017-08-31 11:58:26

Willem

Erg onverstandig allemaal. De echte terroristen cq sympathisanten zullen nu wellicht naar hem op zoek gaan en weten nu ook waar hij zit!! Een potentieel risico voor Avans lijkt me. Dit even gesteld dat het verhaal van de advocaat klopt,.

2017-08-31 10:36:48