Probeerde gearresteerde Avansstudent te infiltreren in chatgroep Islamitische Staat?

De Avansstudent die is gearresteerd vanwege de terreurdreiging in Rotterdam probeerde te infiltreren in een chatgroep van IS. Dat beweert een anonieme briefschrijver op GeenStijl. De website benadrukt dat het de informatie niet kan verifiëren, maar dat het geschetste scenario op zijn minst aannemelijk klinkt.

“Er is helemaal geen echte terreurdreiging, het is allemaal een misverstand geweest”, staat te lezen in de brief. “Een aantal van onze leden probeert ook te infiltreren in chatgroepen van de Islamitische Staat op Telegram, om daarna de benodigde informatie door te geven aan overheden om zo aanslagen te voorkomen.” De Avansstudent zou een van deze leden zijn volgens de schrijver.

Volgens de schrijver van de brief zou de student meerdere keren contact hebben gehad met de politie en af en toe informatie doorgeven.

Integrale Veiligheid
De brief zou een verklaring zijn waarom een student Integrale Veiligheid zich bezighield met fora over het Syrische conflict en hoe een niet openbaar bericht via Telegram op de radar van de Spaanse politie terecht kwam.

Het Openbaar Ministerie (OM) maakte vandaag bekend dat het de student langer vast wil houden. Hij zit in beperking en mag alleen contact hebben met zijn advocaat.