Aantekeningen maken op je laptop leidt tot lagere cijfers

Foto: Flickr.com/Brett JordanGebruik jij altijd een laptop om tijdens colleges aantekeningen te maken? Grote kans dat je slechter scoort op tentamens. Dat meldt NOS op basis van verschillende, internationale onderzoeken.

Hoogleraar onderwijspsychologie Paul Kirschner beaamt dit. Hij is van mening dat studenten met pen en papier meer opsteken bij een hoorcollege. Volgens Kirschner tikken de meesten op hun laptop zo snel mee, dat ze de stof nauwelijks onthouden. “Zo gaat informatie het ene oor in en weer tien vingers uit. Je hersenen verwerken het niet”, aldus Kirschner in Nieuwsuur.

Studenten die aantekeningen op hun laptop maken, scoren volgens de hoogleraar flink lager bij tentamens dan degenen die dat met de hand doen. “Het verschil is tot wel één en een kwart punt.”

Verbod op laptops
Daarnaast raken studenten veel sneller afgeleid wanneer ze op een laptop werken. Het was voor Yra van Dijk, hoogleraar moderne Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Leiden, de reden om laptops voortaan uit haar colleges te weren.

De meesten hebben volgens Van Dijk meerdere tabbladen geopend. Voor aantekeningen, maar ook voor Facebook, Twitter en games. Dat zorgt ervoor dat studenten makkelijker hun concentratie verliezen. Van Dijk maakte haar verbod op Twitter bekend.

Minder onthouden
Vorig jaar bleek uit onderzoek van de universiteit van Princeton, dat aantekeningen gemaakt op een laptop minder gestructureerd zijn dan aantekeningen die met de hand zijn gemaakt  Dat onderzoek concludeerde ook dat studenten die tijdens college onderzoek doen naar studiegerelateerde onderwerpen minder onthouden dan studenten die op Facebook zitten.