Avans start gespreksgroep voor studenten met depressie ‘Je hoeft het niet alleen te doen’

illustratie: Julika RunowStudenten die depressief zijn, last hebben van somberheid of negatieve gedachten kunnen vanaf september terecht in een speciale gespreksgroep: StuDent. Een bijzonder initiatief; de groep wordt geleid voor en door studenten.

StuDent -de D staat voor depressie- is ontstaan op de Hogeschool Rotterdam en inmiddels ook ingevoerd bij andere hogescholen. Twee studenten die zelf een depressie hebben gehad, of eruit aan het komen zijn, zijn de gespreksleiders. Studentendecanen staan er in principe buiten, maar houden bij Avans wel een vinger aan de pols.

Gevoelens delen
“Het idee is dat studenten met een depressie vaak voelen dat ze er alleen voor staan”, vertelt studentendecaan Janneke Appels. “Veel studenten die ik spreek, ervaren dat ook zo. In deze groep komen ze met elkaar in contact en kunnen ze hun gevoelens delen.” Appels: “Je hoeft het niet alleen te doen. En zo is het ook écht.”

Anders dan gesprek met decaan
Het succes van deze methode zit volgens haar in de eigen ervaringen van studenten. “Wij hebben als decaan gesprekken met studenten maar we zitten niet in dezelfde situatie zoals zij. Het kan heel fijn zijn om een keer per maand met anderen in gesprek te gaan. Ze kunnen benoemen wat ze voelen en met elkaar delen wat hen helpt.”

Informatieve bijeenkomst
De eerste informatieve bijeenkomst van StuDent vindt plaats op 11 september op de Onderwijsboulevard in Den Bosch van 16.45 tot 18.45 uur in lokaal OB201. Studenten kunnen zonder zich aan te melden binnenlopen. Tijdens deze bijeenkomst wordt er geen actieve deelname verwacht. Wie twijfelt om naar de bijeenkomst te komen, of meer informatie wil, kan contact opnemen met Janneke Appels. “Het is een grote stap om naar deze bijeenkomst te komen. Maar voor degene die bereid zijn te komen, kan het een belangrijke stap zijn.”

Studenten die geen interesse hebben in de groep, maar wel last hebben van depressie en hulp zoeken, kunnen terecht bij een studentendecaan. Een afspraak met jouw decaan maak je via de Studenten Informatiebalie: 088 – 525 75 50.