Avansstudent hielp bij arrestatie van mogelijke terrorist

Een tip van de vorige week gearresteerde student Integrale Veiligheid in Breda heeft eind vorig jaar een rol gespeeld bij de arrestatie van een mogelijke terrorist.

Op 7 december werd een Rotterdammer gearresteerd die in het bezit was van een Kalasjnikov en twee volle magazijnen munitie. Ook werden vier dozen met zwaar illegaal vuurwerk en een schilderij met IS-vlag aangetroffen. De Volkskrant meldt vandaag dat de aanhouding gebaseerd was op een tip van de AIVD die op hun beurt weer getipt was door de Avansstudent. Zijn advocaat heeft dit inmiddels bevestigd.

Contact gezocht met politie
Uit het artikel blijkt ook dat de Avansstudent op de dag van zijn aanhouding gebeld is door de AIVD. De inlichtingendienst waarschuwde hem dat hij door de politie als terreurverdachte werd gezien. Daarop zocht de student meteen contact met de politie en kwam uiteindelijk uit bij het lokale politiebureau. Die noteerden zijn verhaal maar konden hem niet verder helpen. Die nacht is hij van zijn bed gelicht door een arrestatieteam.

De voorlopige hechtenis van de Avansstudent is woensdag met twee weken verlengd.