Bijna 4.000 bezoekers HBO Intro: studenten feesten, buurtbewoners klagen

Bijna 4.000 studenten bezochten donderdagavond de negende editie van het HBO Intro Festival Den Bosch. Studenten van de HAS, Fontys en Avans werden vermaakt met onder andere twee podia en een silent disco. Buurtbewoners klagen na afloop vooral over rommel, pis en dronken studenten.

De reacties onder een artikel van het Brabants Dagblad zijn niet mild. Buurtbewoners klagen over rommel en dronken studenten. “Een jongen lag bij de brievenbussen in zijn eigen kots. De rommel op straat en niet te vergeten het volume van het geluid; echt een aanfluiting als dit je studenten zijn hbo-opleidingen Onderwijsboulevard!”, schrijft een buurtbewoner op de website.

‘Ellende verbieden’
Volgens een andere buurtbewoner zijn de ‘muren voorzien van een dikke laag urine.’ De beveiliging was volgens hen nergens te bekennen. Eén buurtbewoner zegt te overwegen volgend jaar via de rechter te proberen om ‘deze ellende’ te verbieden. “Volgend jaar dit feestje in de achtertuin van de directies van de onderwijsinstellingen?”

De organisatie van het festival neemt diverse maatregelen om de overlast te beperken niet alleen met beperking tot geluid en beveiliging. Zo wordt er samengewerk met een schoonmaakbedrijf om het vuil op en rondom het festivalterrein zo snel mogelijk op de afbouwdag, vrijdag, op te ruimen. “Bij de uitgang staan studenten Integrale Veiligheid om ervoor te zorgen dat bekers en verpakkingsmaterialen van food weggegooid worden en niet van het terrein afkomen. Met een uitstroom van circa 3500 man is dat niet 100 procent te doen, maar we ondervangen daar wel veel door”, zegt Hester Klein Tijssink, een van de organisatoren van het festival.

De sfeer op het festivalterrein was donderdagavond goed er waren weer wat meer bezoekers en het happy hour trok veel studenten al vroeg op de avond naar het terrein. Wel waren er lange rijen voor het bier en de toiletten waarvoor dit jaar betaald moest worden.

Festival nieuwe stijl
Donderdag 7 september vindt het HBO Intro Festival Breda plaats. Het is de eerste keer dat het festival niet meer welkom is in de binnenstad van Breda en alleen toegankelijk zal zijn voor eerstejaarsstudenten en één introducee.

Fotoalbum
Punt Magazine was donderdagavond aanwezig op het festival. Ben jij op de foto gezet? Check je foto in het Facebook-album.

Joost

"De beveiliging was volgens hen nergens te bekennen". Volgens een buurtbewoner ja. Vraag het dan aan een willekeurige bezoeker of ga zelf journalistiek voeren. Het stond daar vol met beveiligers en studenten met hesjes. Niet bij je brievenbus nee.

2017-09-01 21:01:48

m

Tja betalen voor de wc's. Dat is vragen om problemen, wanneer leren ze dat in Nederland nou een keer af om geld te vragen voor toiletbezoek op een open feest.

2017-09-01 14:13:07