Avans Afstudeerprijs: juridische gronden ontslag op staande voet inzichtelijk maken

Wat zijn de risico’s van een onterecht ontslag op staande voet en hoe kun je ondernemers wegwijs maken in de juridische regelgeving om onterecht ontslag te voorkomen? Dat zijn simpelweg de vragen van de scriptie van Jeannot Coomans waarmee hij genomineerd is voor de Avans Afstudeerprijs 2017.

De student van de Juridische Hogeschool deed uitgebreid literatuuronderzoek. Aan de hand van zijn bevindingen programmeerde Jeannot een digitale beslisboom die inzicht geeft wanneer een ontslag op staande voet gerechtvaardigd is of niet. “De beslisboom is bedoeld als preventief informatiemiddel voor een werkgever die overweegt een ontslag op staande voet te geven”, licht de genomineerde toe. “De werkgever krijgt door het doorlopen van de boom een overzicht van de juridische risico’s die met een onterecht ontslag op staande voet gepaard gaan. Daardoor kan de werkgever een weloverwogen keuze maken om een werknemer wel of niet op staande voet te ontslaan.”

Buiten gebaande paden
De kracht van zijn scriptie zit volgens Jeannot in zijn sterke literatuuronderzoek en de omvorming tot een praktisch toepasbare en gebruiksvriendelijke tool. “Deze nominatie is voor mij de kroon op een enorm geslaagde afstudeerperiode. Ik zie het ook als erkenning voor al het werk dat ik in mijn scriptie heb gestoken. Het laat zien dat buiten de gebaande paden denken wordt beloond.”

Nieuwe beslisbomen
Jeannot is inmiddels bezig met zijn premaster Rechtsgeleerdheid in Tilburg en werkt twee dagen per week bij VDT Advocaten waar hij ook zijn scriptie schreef. Ook voor andere juridische onderwerpen werkt hij aan digitale beslisbomen.

Avans Afstudeerprijs 2017
De Avans Afstudeerprijs wordt op 31 oktober uitgereikt bij de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost in Breda. Naast Jeannot zijn nog vier andere studenten genomineerd voor de prijs.