Tinder bestaat vijf jaar, reden voor een feestje?

Het fenomeen online daten had vijf jaar geleden nog een zielig imago. Het was het laatste redmiddel voor buitenbeentjes die in het echte leven geen kans maakten op een afspraakje. Inmiddels zijn datingapps ingeburgerd. Elke student is bekend met het werkwoord ‘tinderen’. Tinder bestaat zelfs vijf jaar en heeft ongeveer 1,5 miljoen Nederlandse gebruikers.

Het was love at first swipe, voor Avansstudent Rens Schurman, die zijn vriendin online leerde kennen. De student Culturele en Maatschappelijke Vorming was niet op zoek naar een vaste relatie, maar stond er naar eigen zeggen zeker voor open toen hij Tinder op zijn telefoon installeerde. “Na vier dagen chatten vroeg ik om haar nummer.”

Het spannendst aan een online match, is nog altijd de offline ontmoeting, vindt Rens. “Je weet nooit hoe iemand écht is, tot je diegene ontmoet. Gelukkig bleek zij zelfs leuker in het echt”, vertelt hij. “Er vielen geen ongemakkelijke stiltes. Eigenlijk was het meteen gezellig, net als onze chatgesprekken.”

Volgens het CBS en NPO-programma Stand van het Land komt het steeds vaker voor dat jongeren hun liefde via internet ontmoeten. Het gaat dan niet alleen om Tinder en Happn, maar bijvoorbeeld ook Instagram. Tindstagrammen”, noemt de populaire website Mashable dit.

‘We zijn opgegroeid met mobieltjes. Bedrijven spelen daar slim op in’

Algoritmes
Rens weet waarom hij en medestudenten gebruik maken van datingapps. “We zijn opgegroeid met smartphones. Bedrijven spelen daar slim op in.” Sociologen en psychologen concluderen hetzelfde. Wanneer een groot deel van je leven zich online afspeelt, is de kans groot dat je ook daar je grote liefde ontmoet. Bovendien stellen onderzoekers dat de app, net als Facebook en andere social media werkt op gedragsturende principes. De angst om die match mis te lopen en de snelle beloning (gefeliciteerd, je hebt een match!) die er continu wordt geboden, maken online daten heel verleidelijk.

Rens is niet de enige uit zijn directe omgeving die door algoritmes zijn geliefde ontmoette: twee van zijn vrienden kennen hun vriendin ook via Tinder. “Een van de twee is daar net als ik heel open over. Waarom zou je er een geheim van maken? Het hoort een beetje bij onze tijd.”

‘Het is nonchalanter dan iemand in het echt aanspreken’

Pokerface
Christel van der Put, Communicatiestudent bij Avans, is een stuk cynischer. “Je zet op Tinder een pokerface op gaat, all-in. Je speelt met je hart en je bluft. Aan het einde is de hamvraag: heb ik gewonnen?” Christel vindt dat er teveel ‘gespeeld’ wordt met gevoelens. Voor haar reden om datingapps te vermijden. Ze begrijpt overigens wel waarom haar vrienden het doen. “Het is nonchalanter dan iemand in het echt aanspreken.”

Studenten doen het meestal niet om eeuwig te scharrelen, denkt Christel. “Ik ken genoeg mensen die het serieus nemen. Die willen aan het einde van de dag ook gewoon tegen iemand aan kunnen kruipen op de bank.”

Gemakzuchtig
“Pure vleeskeuring”, noemt Anna Brinkers, student Commerciële Economie online apps. “Als je iemand lelijk vindt, begin je geen gesprek met diegene, terwijl hij of zij misschien wel super charismatisch is.” Anna merkt dat medestudenten gemakzuchtiger worden van de online mogelijkheden. “Het kost tijd om iemand écht te leren kennen. Online gunnen we elkaar die tijd niet. Iedereen heeft een ‘voor jou honderd anderen’-mentaliteit.” De kans op een serieuze relatie dankzij apps, lijkt haar gering. “In mijn omgeving ken ik niemand die er een vaste relatie aan heeft overgehouden.”

Voordelen
Iemand aanspreken in het echt, is een stuk makkelijker dan eindeloos swipen tot je de ware tegenkomt. Dat vindt Mark Boogaart tenminste. “Je loopt risico op een ‘catfish’: mensen doen zich online soms anders voor dan ze zijn”, zegt de student Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, die zich een tijdje geleden opgaf voor het programma First Dates van BNNVARA. Tegelijkertijd ziet Mark voordelen. “Het is laagdrempelig. Ik heb zelf een relatie gehad die via Tinder ontstond en ik heb vrienden die hun vriendin door Tinder hebben leren kennen.” Mark heeft nu sterk de voorkeur voor afspraakjes met mensen die hij in het echt tegenkomt. “Maar dat wil niet zeggen dat ik niet in datingapps geloof. Mijn Tinderrelatie duurde zelfs negen maanden.”