Interactieve lichtjes moeten studenten en medewerkers verleiden de trap te pakken

Een interactieve trap met bewegende LED-lichten moet studenten en medewerkers van het Hervenplein verleiden om de trap te pakken in plaats van de lift. De opgeknapte trap is sinds deze week in gebruik.

De lichten moeten de trap aantrekkelijk maken voor studenten en medewerkers op de Bossche locatie van de Juridische Hogeschool (JHS) en de Sociale Studies (ASH). Die nemen bij gebrek aan een pasjessysteem namelijk massaal de lift. En dat is niet zo goed voor de gezondheid als de trap nemen.

Het idee voor de trap komt vanuit Health Services (voorheen Avans Arbo), Avans Duurzaam, het lectoraat Leven Lang in Beweging en de bewoners van het pand en is met hulp van de Dienst Marketing Communicatie & Studentenzaken tot stand gekomen.

Wel erg vaak de lift
“We merken dat studenten op het Hervenplein vaak de lift nemen in plaats van de trap. Studenten nemen zelfs de lift om van de eerste verdieping naar beneden te komen”, aldus Andrea Steuns van het lectoraat. We willen het gedrag van studenten op een positieve manier stimuleren. Een interactieve pianotrap bleek onder andere vanwege mogelijke geluidsoverlast niet te realiseerbaar.

Monique van Oss, student AKV|St.Joost, schoot te hulp. Ze ontwierp de vormgeving van de trap en de bijbehorende illustraties. “Dynamische illustraties in combinatie met een vrolijk en helder kleurpalet. De sensoren zijn verbonden met LED-strips die bewegen en veranderen van kleur en patroon. Tevens zijn de lampjes verbonden met een tijdsschakelaar die ieder uur een ander effect laat zien. Van gekleurde strepen tot een bewegende regenboog.” Het technische deel is uitgevoerd door Mechatronicastudenten Rik van den Reijen en Andreas Zwanenburg.

Onderzoek naar gebruik
Een sensor in de trap houdt het gebruik bij. Steuns doet de komende tijd nog onderzoek of het trapgebruik is toegenomen. “Ik hoop dat studenten en medewerkers vaker de trap nemen en hun automatische patronen doorbreken. Bewegen is belangrijk en dat hoeft niet alleen door te sporten. Je kunt gewoon in het klein beginnen door de trap te nemen.”

Beweegweek
Deze week staat het Hervenplein in het teken van de Beweegweek. Docenten en studenten geven en volgen diverse sportclinics. De interactieve trap zal tot en met december nog te zien zijn bij Avans aan het Hervenplein. Daarna worden de materialen gebruikt voor de trap op de Hogeschoollaan in Breda.

Astrid Damen

Wat een goed idee! En helemaal fantastisch dat de interactieve trap door studenten is gerealiseerd. Complimenten Monique, Rik en Andreas!

2017-11-09 21:56:12