Laatste dag om je op te geven voor Opleidingscommissie; twee leden vertellen over hun ervaringen

illustratie: Janine Jansen

Naast de Avans Medezeggenschapsraad en de academieraden (AR), kent Avans sinds september de Opleidingscommissies (OC) als officieel derde medezeggenschapsorgaan. Studenten en medewerkers kunnen zich tot en met vrijdag verkiesbaar stellen. Twee huidige leden delen hun ervaringen.

Martin Memelink, student AKV|St.Joost Breda, zit drie jaar in Opleidingscommissie van de kunstopleiding. Martin Verweij, docent Academie voor Marketing en Business Management, heeft inmiddels drie jaar ervaring in de commissie van de opleiding Commerciële Economie.

Wat is volgens jullie de toegevoegde waarde van de OC’s?
Memelink: “Opleidingscommissies werken het meest direct bij het onderwijs. De AMR praat over overkoepelend beleid van de hogeschool mee, en de AR heeft andere bevoegdheden, zoals aanstellingen en businessplan. Studenten en medewerkers weten waar knelpunten zitten.”

Verweij: “Zeker ten opzichte van de AMR en de AR heeft de Opleidingscommissie meer inspraakrecht op voor de student relevante zaken. Ook is de OC veel pragmatischer. Vandaag een probleem, dan is het in een ideale situatie morgen opgelost.”

Kun je een voorbeeld noemen van iets wat je hebt bereikt in jouw OC?

Memelink: “Onze academie is de afgelopen jaren erg veranderd. Sinds de tijd dat ik bij de Opleidingscommissie zit, ben ik bij elke stap van de veranderingen betrokken geweest. Toen ik kwam studeren was onze kapel in Breda nog niet gerenoveerd. Inmiddels hebben we een nieuw restaurant, nieuwe mediatheek en zelfs een andere locatie in Den Bosch. We zijn van zeven naar vier opleidingen gegaan, met elk een eigen masteropleiding (de enige binnen Avans) en de curricula zijn compleet vernieuwd. Ik zelf doorloop nog het oude curriculum, terwijl de huidige tweedejaars een heel ander programma doorlopen.”

Verweij: “Eenheid en duidelijkheid over de communicatie van docenten naar studenten, een duidelijkere studiehandleiding, PowerPoint voor de lessen al op Blackboard plaatsen en aanpassingen en verheldering van de OER, om enkele voorbeelden te noemen.”

Waarom moeten studenten en medewerkers zich volgens jullie verkiesbaar stellen?

Memelink: “Om verantwoordelijkheid te nemen! Je wilt er toch niet aan denken ergens vier jaar rond te lopen, en niks te hebben bijgedragen? Moet je je voorstellen dat generaties aan studenten nog steeds problemen ervaren binnen hun studie die jij al had kunnen aankaarten. En je krijgt er veel voor terug: betere connectie met je studie en de kans om vaardigheden te ontwikkelen die je overal kunt inzetten. Daarnaast leer je directie, medewerkers, docenten en medestudenten van alle jaren en afdelingen kennen.”

Verweij: “Je hebt inspraakrecht en dus op de kwaliteit van het onderwijs. Daarnaast is het een mooie leerschool.”

Opgeven voor de OC van jouw opleiding kan nog tot en met vrijdag 10 november. Dit doe je door contact op te nemen met de contactpersoon van jouw academie.