Avansstudenten pennen mee voor Amnesty Schrijfmarathon

Rond 10 december, de Dag van de Mensenrechten, schrijven honderdduizenden mensen wereldwijd brieven tegen onrecht in de wereld. Ook Avansstudenten doen mee.

Wereldwijd worden er schrijfmarathons georganiseerd door Amnesty International. Ruben op ’t Hoog, student Sociale Studies in Den Bosch, zit donderdag 7 december de hele dag in het Atrium op de Onderwijsboulevard. “Er worden brieven geschreven naar mensen die onderdrukt worden of naar overheden die de Internationale recht van de mens schenden. De brieven zijn bedoeld om die mensen een steuntje in de rug te geven of om overheden aan te spreken op hun wangedrag”, aldus Ruben.

15 jaar cel als voorzitter Amnesty Turkije
Amnesty heeft een lijst van personen waar brieven aan geschreven kunnen worden. Het verhaal wat Ruben het meest aanspreekt is dat van de Turkse Taner Kilic. “Als voorzitter van Amnesty Turkije werd hij opgepakt omdat hij voorzitter zou zijn van een terroristische organisatie”, vertelt de student. “Ook andere activisten van Amnesty Turkije worden beschuldigd van lidmaatschap van een terroristische organisatie. Zij krijgen mogelijk 15 jaar celstraf. Met mijn schrijfactie wil ik hier aandacht voor vragen en zoveel mogelijk brieven sturen naar het Turkse ministerie van Justitie.”

Internationale druk
Ruben hoopt dat zo veel mogelijk Avansstudenten de tijd nemen om een of meer brieven te schrijven. “Elke brief is mooi meegenomen. Amnesty selecteert een aantal personen of overheden waar massaal voor geschreven wordt. Hierdoor komt er internationale druk die overheden niet kunnen negeren, tenminste dat is de bedoeling!”

Schrijf mee
Meedoen? Dat kan donderdag 7 december in het Atrium in Den Bosch. Ook op de Hogeschoollaan in Breda vragen studenten aandacht voor de actie.