Kanshebber Student van het Jaar: Atdhe, Damian, Maud en Pelle ‘Vier onbaatzuchtige kanjers in Kenia’

Het is zeker geen doorsnee stage die Damian van der Velden, Maud van Dijck, Atdhe Lila en Pelle Rademakers lopen in Kenia. Voor the Rural Housing Studio draaien ze weken van bijna 70 uur in extreme condities en armoede.

De vier Bouwkundestudenten uit Tilburg en Den Bosch bouwen in ruraal Kenia vier huizen voor en met de families die er uiteindelijk in gaan wonen. Het project is onderdeel van het promotieonderzoek van Avansdocent Michiel Smits dat draait om zelfredzame woningbouw.

Iedere student vormt samen met een architect en een familie een team dat een huis bouwt met de materialen die ter plekke beschikbaar zijn. Het enige dat zij aandragen is kennis. Na vijf maanden moeten de vier teams ieder een huis opleveren. De fysieke tools, kennis en bouwmethode moet de gemeenschap na vertrek verder helpen.

“De studenten zien enorm af”

“Het experiment vormt om een aantal redenen een buitengewoon extreme stage en de studenten zien enorm af”, vertelt Smits. In zijn commentaar voor de jury van de Student van het Jaar beschrijft hij uitgebreid waarom zijn studenten deze prijs moeten winnen. “De studenten worden geconfronteerd met ernstige problemen in hun gezin: honger, ziektes, beperkte kansen voor kinderen, conservatieve rolverdeling tussen man en vrouw, (alcohol-)misbruik, illegale handel, misleiding, geweld, bedelaars en zo kan de lijst nog even doorgaan.”

Ook de studenten zelf leven onder zware omstandigheden. Ze verblijven in een klein gebouw zonder warm water waar de elektriciteit regelmatig uitvalt en vallen zichtbaar af door het zware  werk. Smits: “Met de extreme condities op 2000 is een wandeling maken al een hele uitdaging. De studenten zijn gedurende 8-11 uur per dag aan het graven, hakken, tillen, storten en timmeren.”

Grote verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheid van het bouwen van de huizen, stijgt volgens de docent ver uit boven die van een derdejaars hbo-student. “Het experiment vraagt om een enorme berg aan onderzoeksmethoden en data verzamelen. Als onderzoeker vraag ik een praktisch en theoretisch niveau van ze dat beter past bij een masterstudent.”

Lees ook: Deze gedreven Avansstudenten maken kans op de titel Student van het Jaar 2017

Blij met nominatie
De studenten zelf blijven er bescheiden onder. “We waren natuurlijk verrast door de nominatie”, vertelt Maud in een video vanaf Mount Elgon. “De nominatie is hartstikke leuk, want dat betekent dat meer mensen het tof vinden wat wij hier doen.”

“De gemiddelde student had al lang opgegeven”

“Na vier maanden afzien en veel meer dan het normale bloed zweet en tranen hebben de studenten een steuntje in de rug nodig”, vertelt Smits. “Met name kijkende naar waar ze mentaal en emotioneel mee te maken krijgen. Kijkende naar de vele delicten en teleurstellingen had de gemiddelde student al lang opgegeven. Het kan dan ook niet anders dan dat deze vier kanjers Avansstudenten van het Jaar 2017 worden.”

Meer info over het project vind je via theruralhousingstudio.com

Verkiezing Student van het Jaar
De Student van het Jaar-verkiezing wordt dit jaar voor de derde keer georganiseerd door Punt Magazine. De jury, bestaande uit Jacomine Ravensbergen (CvB-lid), Stefan van Teeffelen (docent en columnist Punt) en Hannah en Anna (Studenten van het Jaar 2016) kiezen uit vijf kandidaten de uiteindelijke winnaar.

Gijsje

Via het blog van rural housing studio heb ik deze studenten vanaf dag 1 gevolgd. Wat zij presteren is fantastisch!

2017-12-19 12:48:11