Avanspas schrappen? Niet als het aan de Medezeggenschapsraad ligt: ‘Welk probleem los je hiermee op?’

In plaats van betalen in de kantine of printen met je Avanspas, wil de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst (DIF) dat vanaf juli 2018 studenten en medewerkers hun ov-kaart gebruiken voor deze zaken. De Avans Medezeggenschapsraad (AMR) besprak de plannen dinsdag in haar vergadering en voorziet veel problemen.

Het plan is om vanaf juli 2018 de Avanspas niet meer uit te reiken aan nieuwe studenten en vanaf begin 2019 ook niet meer aan nieuwe medewerkers. Uitzonderingen zijn: studenten en medewerkers die geen ov-kaart hebben en daar ook niet voor in aanmerking komen. Denk aan buitenlandse studenten of deeltijdstudenten en medewerkers zonder OV-kaart.

Alleen maar vraagtekens
“Welk probleem los je hiermee op?”, vraagt studentlid Jake Owen Raats zich af. Net als de rest van de raad kan hij alleen maar vraagtekens plaatsen bij de plannen van DIF. Raats: “Volgens mij creëer je met dit plan meer problemen dan dat je ermee oplost.”

De raad vraagt zich af hoe het zit met slijtage van de pas, privacy van studenten, internationale studenten en langstudeerders zonder ov-kaart, kortingen die je bij de huidige schoolpas krijgt en hoe zit het eigenlijk met het studentnummer op de pas dat je nodig hebt bij toetsen?

Kostenbesparing nog maar de vraag
Ook over een eventuele kostenbesparing die het afschaffen van de pas zou opleveren heeft de raad alleen maar vragen. “In Xplora werkt alles nu nog via barcodes”, aldus medewerkerslid Eric van Oevelen. “Dat werkt niet op een chip, dus ook alle systemen zullen daar vervangen moeten worden.”

Verzoek om niet door te voeren
De AMR zal in een brief naar DIF en het College van Bestuur verzoeken om de plannen niet door te voeren.