Randstad loopt pabo-studenten mis

In de Randstad konden dit jaar wegens een “technisch probleem” zeker 75 mbo’ers niet aan de pabo beginnen. En dat terwijl het lerarentekort de komende jaren alleen maar verder oploopt.

De toelatingseisen voor de pabo zijn de afgelopen jaren flink aangescherpt, wat zorgde voor een terugloop van het aantal studenten. Vooral mbo’ers lieten het massaal afweten. Daarom startten Amsterdam, Den Haag en Rotterdam in september met een schakeljaar speciaal voor mbo’ers.

Bijspijkeren
De mbo’ers worden daarin onder meer voorbereid op de toelatingstoetsen van de pabo in aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek. Het is vooral bedoeld voor mbo’ers die niet zijn opgeleid tot onderwijsassistent. Zij kunnen aan het eind van hun opleiding een voltijds schakeltraject van een half jaar volgen. De schakelaars blijven ingeschreven op hun roc, maar volgen het programma bij de pabo’s. Tijdens deze periode kunnen ze gewoon studiefinanciering blijven ontvangen.

De interesse leek aanvankelijk niet erg groot. En nu blijkt dat bovendien niet alle geïnteresseerden van start konden door een “technisch probleem”, schrijft NRC.

Geen diploma
Dat zit zo: om aan de schakelklas te mogen deelnemen, mag je nog geen mbo-diploma in je bezit hebben. Als je eigenlijk al klaar bent met je opleiding, moet je toch wachten met het aanvragen van je diploma.

Dat ging dus fout. Veel mbo’ers bedachten pas na het ophalen van hun diploma dat ze graag de schakelklas wilden doen, of ze waren simpelweg trots op het feit dat ze waren geslaagd, aldus Sven de Langen, onderwijswethouder van Rotterdam. Daar konden daarom 48 van de 72 geïnteresseerde mbo-studenten niet van start.

‘Het is onverkoopbaar dat studenten door bureaucratisch gedoe niet kunnen doorstuderen’

Het Interstedelijk Studenten Overleg vindt het “ontzettend zonde.” Voorzitter Rhea van der Dong: “Het is onverkoopbaar dat studenten door bureaucratisch gedoe niet kunnen doorstuderen, terwijl ze dat wel graag willen en de studenten ook hard nodig zijn.” Het ISO roept het ministerie van OCW op hier iets aan te doen, zodat er volgend jaar niet opnieuw tientallen studenten de boot missen.

Ongepast
Ron Bormans, collegevoorzitter van de Hogeschool Rotterdam, twittert dat hij het “ongepast” vindt dat het “ministerie de verantwoordelijk hiervoor bij de scholen legt.” De hogescholen kunnen nu eenmaal de wet niet wijzigen, schrijft hij. Het ministerie was vooralsnog niet voor commentaar bereikbaar.

CDA-Kamerlid Anne Kuik kondigt op Twitter aan dat ze de minister gaat vragen hoe deze belemmering weggenomen kan worden.