Studenten werken zich diep in de schulden en maken zich niet druk

Aan het einde van het geld een stukje maand overhouden: het hoort bij het studentenleven. Maar uit een artikel van Follow The Money (FTM) blijkt dat veel van jullie zich wel heel diep in de schulden werkt en zich nauwelijks bewust is van de gevolgen.

FTM publiceerde een opvallend verhaal, waarin onder meer de de 33-jarige oudstudent Joep aan het woord komt. Joep leende in zijn studententijd zoveel, dat hij nu een studieschuld van ongeveer 110.000 euro heeft. Oei. “Elke maand wordt Joep aan dat heerlijke leventje herinnerd als er weer 600 à 700 euro van zijn rekening wordt afgeschreven door DUO ter aflossing”, valt te lezen op FTM.

Leengeld sparen
Vorig jaar waarschuwde het Nibud al voor de torenhoge schulden van studenten. Ruim de helft van de studenten (54 procent) met een studielening zou zich extra diep in de schulden steken om te sparen. Die studenten zetten een deel van het geld opzij om later een huis te kopen, gebruiken het geld als appeltje voor de dorst na hun studietijd of lenen gewoon ‘omdat het niks kost’.

Verontrustend
Het budgetinstituut onderzocht het uitgavenpatroon van 1.383 studenten aan het hbo en de universiteit. Woordvoerder Karin Radstaak noemde het een ‘verontrustende trend’. Op dit moment betalen oud-studenten 0 procent rente over hun studieschuld. Ze lenen dus ‘gratis’. Studenten die onder het nieuwe leenstelsel vallen, hebben een maximale afbetalingsperiode bedraagt tegenwoordig 35 jaar. De rente kan voor deze groep in de komende jaren flink stijgen en precies daar maakt het Nibud zich zorgen om.

Stijgende schulden
Studenten lijken er zelf niet wakker van te liggen. Drie op de vier heeft inmiddels een studieschuld. Gemiddeld bedraagt die zo’n 15.000 euro. Het Centraal Planbureau sprak eerder de verwachting uit dat dit bedrag alleen maar gaat stijgen als gevolg van het leenstelsel.

Studenten vinden het steeds normaler om zich in de schulden te steken, constateert het budgetinstituut verder. In 2015 beschouwde bijna 30 procent van de studenten hun studieschuld als een financieel probleem. Nu is dat slechts 12 procent.

Nibud-deskundige Karin Radstaak zette vorig jaar speciaal voor Avansstudenten een aantal gouden tips op een rij om flink geld te besparen.