Drie alumni maken kans op Juridische Hogeschool-afstudeerprijs 2018

De drie genomineerden voor de Juridische Hogeschool-afstudeerprijs 2018 zijn bekend. Jeannot Coomans, Marlène Joosten en Anne van Schijndel maken dit jaar kans op de prijs voor het beste afstudeeronderzoek van 2017. De winnaar neemt 1.000 euro mee naar huis.

De prijs voor het beste afstudeerwerk wordt jaarlijks uitgereikt door de Juridische Hogeschool Avans-Fontys. De jury bestaat uit kantonrechter Kees Wallis, advocaat en JHS-alumnus Renée Heerkens en procesvertegenwoordiger bij de IND Loes Hanssen.

Onterecht ontslag
Jeannot Coomans werd met zijn onderzoek, ‘Door de beslisboom kan ik het bos weer zien’, al genomineerd voor de Avans Afstudeerprijs en dingt nu mee naar de prijs van zijn eigen opleiding. Daarin brengt hij op een overzichtelijke manier in kaart wanneer er sprake is van een onterecht ontslag en hoe ondernemers dit kunnen voorkomen.

Transitievergoedingen bij nalatigheid
Ook het onderzoek van Marlène Joosten richt zich op het ontslagrecht. Meer specifiek onderzocht de student de effecten van de Wet werk en zekerheid (WWZ) en de transitievergoeding bij ernstig verwijtbaar handelen of nalatigheid van de werkgever. Voor een advocatenkantoor in Tilburg bracht ze op een overzichtelijke manier de slagingskans van een verzoek en de afwegingen over de hoogte van de vergoedingen in kaart.

Aanbesteding zorg gemeente
De gemeente Geldrop-Mierlo koopt zorg via de methodiek van het bestuurlijk aanbesteden. Anne van Schijndel onderzocht de rechtmatigheid van de inkoop van deze zorg onder de herziene Aanbestedingswet. Ze gaf de gemeente een helder advies en direct toepasbare aanbevelingen zoals het opstellen van een digitale sociale kaart.

De winnaar wordt op 31 mei bekend gemaakt in Theater de Boemel in Tilburg.