Genomineerden Avansdocent van het Jaar voelen zich vereerd: “De nominatie is waanzinnig!”

Twan Zopfi (AGZ), Winfred Sonsma (AMBM), Helga Donga (AMIB), Henry Vega (ACUE) en Rian Dirken (AAFM) zijn genomineerd voor de titel Avansdocent van het Jaar 2018.

Helga Donga

Docent Academie voor Marketing en International Business, Den Bosch

“Ik vind mijn nominatie erg spannend! Ik werk hier pas twee jaar en heb helemaal geen onderwijsachtergrond”, reageert Helga enthousiast. Voor ze in dienst trad bij Avans, deed ze ruime ervaring op in de commerciële wereld. “Deze nominatie is een mooie bevestiging van mijn rol als docent, dat de keuze voor de overstap naar het onderwijs de juiste is geweest. Ik word hier echt verlegen van, heel nederig ook. Als ik studenten op de gang tegen kom, krijg ik een beetje rode wangetjes.” Wat haar onderscheidt als docent? “Studenten zeggen wel eens: ‘U vertelt zoveel vanuit uw eigen ervaring, het zijn niet alleen maar sheets die u afwerkt.’ Ik denk dat die ervaring die ik op deed in de sales en gebruik in de lessen extra tot de verbeelding van de studenten spreekt.”

Stem op Helga

Henry Vega

Docent Academie voor Communicatie en User Experience, Breda
De docent komt oorspronkelijk uit Miami, Amerika en kwam naar Nederland voor zijn studie aan het conservatorium. Voor de liefde bleef hij in Nederland en ondertussen maakte hij naam in de muziekwereld. “Dit is pas mijn eerste jaar als docent, deze nominatie had ik echt niet verwacht!” reageert Henry. Zijn reden om de onderwijswereld in te gaan: zijn opgebouwde kennis en passie doorgeven aan studenten. “My experiences make things flow during teaching. Ik heb een passie voor coderen, design en sound design. Ik denk dat de studenten die passie oppikken tijdens mijn colleges.” Of de studenten het cool vinden dat ze les krijgen van een Amerikaan? “Well they laugh when I speak Dutch.”

Stem op Henry

Rian Dirken

Docent Academie voor Algemeen en Financieel Management, Breda
“Deze nominatie is echt super!”, vertelt Rian enthousiast. “Mijn leidingevende attendeerde mij op de nominaties van studenten. Maar dat ik het zover zou schoppen had ik niet verwacht, ik werk hier pas drie jaar!” Rian is een van de kartrekkers binnen haar academie waarin de docenten meer en meer coaches zijn dan docenten. “Ik ben meer een begeleider en bouw een relatie op met de studenten. Ik weet echt wat er bij hen speelt. Ik behandel de studenten zoals ik ook behandeld wil worden: als gelijkwaardig. Dat krijg ik ook echt terug van de studenten. ” Helemaal top vindt Rian deze nominatie. “Mijn man zei: ik heb jou nog nooit zó trots gezien.”

Stem op Rian

Winfred Sonsma

Docent Academie voor Marketing en Business Management, Breda
“Ik vind de nominatie waanzinnig! Natuurlijk hoor je af en toe dat je het goed doet, maar een nominatie door studenten vind ik bijzonder waardevol”, vertelt Winfred. De vakken waarin hij les geeft, zijn naar eigen zeggen lastig. “Volgens de studenten kan ik de stof op een enthousiaste en overtuigende manier overbrengen. Vooral door theorie aan te vullen met pakkende praktijkvoorbeelden uit mijn eigen werkervaring.  Ik merk dat studenten de stof niet alleen beter begrijpen en de lessen daardoor nog meer waarderen, maar ook dat ze een beter beeld hebben van het uiteindelijke werk. En dat is mooi. Daarnaast probeer ik altijd een balans te vinden tussen het geven van persoonlijke aandacht en het betrekken van een hele klas en zet ik ze met kritische vragen aan het denken. En blijkbaar lukt dat, want na 2,5 jaar ben ik al genomineerd. En dat sterkt me in de gedachte dat ik me op deze manier verder moet ontwikkelen.”

Stem op Winfred

Twan Zopfi

Twan Zopfi, docent Academie voor Gezondheidszorg, Breda
“Ik vind het een eer dat onze studenten mij hebben genomineerd!​”

Stem op Twan

perpost

De genomineerde docenten spreken vanuit hun eigen achtergrond en ervaring! Ze zijn nieuw en fris in het vak en dat is dus wat studenten aanspreekt! Doe er meer mee Avans!

2018-05-30 15:28:58