Studenten zoeken naar oplossingen voor wateroverlast en medicijnvervuiling provincie Noord-Brabant

Hoe kan de provincie Noord-Brabant de kwaliteit van het oppervlaktewater verbeteren en overstromingen voorkomen? Die twee vragen stonden centraal tijdens een hackathon georganiseerd door Advanced Business Creation (ABC) in Den Bosch.

De dag werd mede georganiseerd door ABC-student Anouk van Bussel. “Waar je normaal tien weken aan een vraagstuk werkt tijdens een project, moet je tijdens een hackathon binnen twee dagen een oplossing hebben”, vertelt Anouk. “Juist in een korte tijd kun je veel bereiken. Het is leuk om aan zulke vraagstukken te werken en je ziet dat deelnemers er plezier aan hebben.”

Vier teams van ABC’ers en Mechatronicastudenten keken naar een vraag van de provincie. “Die mix van teams werkte heel goed. ABC’ers denken in concepten, Mechatronicastudenten zijn goed in praktische oplossingen dat versterkt elkaar heel goed.”

Sticker in de wc
Het medicijn verbruik in Nederland vervuilt ons oppervlaktewater. Medicijnresten die via urine in het drinkwater komen zijn lastig te filteren. Om mensen daar bewust van te maken bedacht een groep een sticker voor in het toilet. De sticker verkleurt als je er tegenaan plast waardoor mensen zich bewust worden van de medicijnresten in hun urine.

Om te voorkomen dat medicijnen die niet meer gebruikt worden of over de datum zijn door de wc worden gespoeld wil een ander team een app maken die mensen stimuleert om hun overbodige medicijnen weer in te leveren. In een game vorm wordt het door kortingen aantrekkelijk gemaakt voor mensen om hun medicijnen in te leveren bij een apotheek.

Groene daken stimuleren
Noord-Brabant wil de wateroverlast terugdringen door meer groen te stimuleren. Een hackathongroep wil de overlast van het water tegengaan door waterputten te vernieuwen. Deze zijn vaak verstopt door bladeren en troep. Een oplossing volgens de studenten is om de putten te voorzien van een capsule die de rommel opvangt en eenvoudig te legen is.

Het winnende team van de hackathon wil de vergroening van daken stimuleren. Groene daken kunnen water opnemen, vasthouden en geleidelijk afvoeren. Overstromingen worden daardoor tegengegaan omdat de afvoeren minder belast worden. Dit kan volgens de groep het beste als de provincie daarin voorop loopt en alle overheidsgebouwen voorziet van een duurzaam, groen dak.

De ideeën worden meegenomen in de plannen van de provincie. Anouk: “Heel fijn dat ze zo open staan om samen te werken.”

Ivonne Berkers

Twee mooie dagen, waar ik als coach/jurylid aanwezig mocht zijn. Met name de combinatie van studenten uit verschillende leergangen zette aan tot creativiteit in denken en handelen. Hoog energiegehalte en een fantastische inspiratiebron.

2018-05-08 14:23:13