Eerste Studance Festival luidt vanmiddag de zomer in; Droom die uitkomt voor organisatie

Het studiejaar eindigt vanmiddag feestelijk met de allereerste editie van Studance Festival op het Residentieplein in Den Bosch. Een droom die uitkomt voor organisatoren Dennis en Ralph die Studance twee jaar geleden oprichtten. “Er is niets leukers dan feesten. Als je daar je vak van kunt maken is dat super.”

Het is vandaag precies twee jaar geleden dat het eerste Studance feest plaatsvond. Binnen vier dagen organiseerde Ralph in 2016 een feestje om het jaar af te sluiten in het centrum van Den Bosch. Waar het eerste feestje nog met name medestudenten van de opleiding Business Innovation trok, bleek de animo al snel te groeien.

Keihard werken
Meer dan dertig feesten later organiseert Avansstudent Ralph samen met compagnon en beste vriend Dennis zijn eerste festival. “Binnen twee jaar hebben we dit voor elkaar gekregen”, vertelt Ralph tijdens de opbouw. Zelf staat hij vanaf woensdag druk mee te tillen aan de hekken en alle vrijwilligers op weg te helpen. “De weg hier naar toe was keihard werken. Supertof dat dit is gelukt. Studenten zijn vandaag zo goed als allemaal klaar met het studiejaar, dit wordt hét feestje om goed je vakantie in te luiden.”

Vrijwilligers en vrienden
Waar een normaal Studance feest georganiseerd wordt door ongeveer zes man, zijn er nu zestig mensen aan het werk tijdens de opbouw en het festival. “Het zijn voornamelijk vrijwilligers en vrienden die hier hard aan het werk zijn. Maar allemaal met een bak aan ervaring.” Ralph en Dennis brachten woensdagnacht door in een caravan op het festivalterrein. “We wilden toch de boel in de gaten houden en geld voor een beveiliger hebben we niet.”

Freddy Moreira en The Boy Next door
De organisatie hoopt duizend studenten van het hbo en mbo uit Den Bosch naar het festival te trekken om samen het studiejaar goed af te sluiten. Grote muzikale hoogtepunten zijn Freddy Moreira, The Boy Next Door en winnaar van the Battle of the DJ’s Gunza. Daarnaast is er een Desperado’s bar en een chill zone bij het water.

Studance Festival start donderdagmiddag om 15.00 uur. Kaarten voor het festival zijn nog beschikbaar.