Docent van het Jaar 2018 overdonderd met titel maar dubbel gevoel door niet verlengen van contract

Het was een grote verassing toen Helga Donga naar voren geroepen werd tijdens de zomerbarbecue met collega’s. Vereerd maar met dubbele gevoelens nam de docent bij de Academie voor Marketing & International Business in Den Bosch, de titel in ontvangst.

“Ik was volledig overdonderd”, vertelt Helga een paar weken na de feestelijke uitreiking. “De nominatie was voor mij al erg verrassend. Het belangrijkste is de enorme waardering van studenten die daaruit blijkt. Deze titel winnen maakt het feestje compleet.” Na afloop ontving ze vele felicitaties. “Ik heb ongeveer 4.500 reacties gehad van studenten, collega’s en oud-klasgenoten via LinkedIn en Facebook. Zo’n social media bom heb ik nog nooit meegemaakt. Dat was overweldigend.” Er werd dit jaar 2500 keer gestemd op de verkiezing van Punt Magazine. Helga kreeg 35 procent van de stemmen waarmee ze de andere vier genomineerden voorbleef.

’45 minuten om iets waardevols in het brein te stoppen’
“Ik denk dat studenten mijn brede kennis van het werkveld waarderen. Als docent heb je iedere 45 minuten de gelegenheid om iets waardevols in het brein van je studenten te stoppen. Ik heb iedere dag nagestreefd om dat zo goed mogelijk te doen.In mijn lessen verbind ik steeds theorie aan de praktijk. Daarbij laat ik zien hoe die van elkaar afwijken. Strategische marketing is in de realiteit heel anders dan uit een boek. Bedrijven proberen op allerlei manier spullen aan mensen te verkopen. Maar ethische vraagstukken worden in de theorie niet veel besproken. Terwijl dat wel een groot deel van je werk is. Ik probeer mijn studenten wat waarden en normen mee te geven. Dat vinden ze reuze interessant.”

Verder dan de lesstof
Naast haar kwaliteiten voor de klas, stellen studenten de toegankelijkheid van hun docent op prijs. “Ik praat met ze over de liefde, politiek, drugs en alles wat er in hun leven speelt. Docentschap gaat voor mij verder dan alleen de lesstof behandelen. Dat zie je ook in de wijze waarop ik voor de klas sta. Ik ben helemaal mezelf. Zo ben ik bijvoorbeeld hartstikke klungelig en laat dat gewoon zien. Studenten waarderen dat en ik leer ze zo om te laten zien wie je écht bent.”

Op zoek naar nieuwe baan
Na twee dienstjaren bij de Academie voor Marketing & International Business in Den Bosch wordt het contract van de docent niet verlengd. Niet haar eigen keuze en het blijft lastig om over te praten. “Deze prijs geeft naast de goede studentevaluaties ook aan dat studenten het het goed vinden wat ik doe. Als ik ze moet zeggen dat ik weg ga, vind ik het erg lastig om dat te vertellen.”

Het verdwijnen van Helga is voor studenten ook een reden om massaal op hun docent te stemmen. “Haar lessen zitten altijd vol en het grootste deel van de studenten haalt goede cijfers voor de tentamens. Op deze manier kunnen wij als studenten ons respect aan haar tonen en wellicht ook school laten zien dat ze gemist zal worden”, beargumenteert student Mirka Korten.

Ook via de mail laten studenten weten Helga te missen. “Naast dat ik veel van je geleerd heb op het gebied van marketing, heb ik van u ook veel als mens geleerd en daar ben ik ook zeker dankbaar voor! Ook dus fijn dat je als bevestiging de Avans docent van het jaar bent geworden!”, schrijft een van hen aan de docent. “Je was een top docent die ervaring gebruikte als lesmateriaal en daarbij ook nog eens kei goed met studenten omging. Daarmee heb je het beste uit mij en anderen naar boven gehaald”, schrijft een ander.

Helga hoopt dat er op een andere opleiding of academie van Avans een geschikte functie vrijkomt. “Ik sta graag voor de klas, dat wil ik niet opgeven.”

Jean

Goed gezegd Helga! En verder heeft R. alle kenmerken van een internettrol. Check zelf maar eens de beschrijving op Wikipedia :-)

2018-07-19 12:15:22

Helga

Beste R, wat jammer dat ik jou niet in mijn les heb gehad. Ik leer mijn studenten zich stijlvol, waardig en respectvol te gedragen. Ik leer ze niet om ongefundeerde, anonieme en taalkundig slecht geformuleerde berichten te posten op social media.

2018-07-10 22:08:37

R

Misschien kan je je daarom ook wel afvragen wat deze verkiezing nu eigenlijk zegt. Als je verhalen van huidige vierdejaars mag geloven is het niet verwonderlijk dat ze weg moet, of je nu een prijs wint of niet

2018-07-05 11:52:33