Hogeschool Utrecht verliest hoger beroep ‘medische hulpverlening’

Illustratie: Kim Bell

Voormalige studenten van de Utrechtse hbo-opleiding medische hulpverlening hebben recht op een schadevergoeding vanwege studievertraging. Ook in hoger beroep hebben zij hun zaak gewonnen.

De studenten van de Hogeschool Utrecht konden geen stage vinden, omdat er een juridisch probleem was met het beroep waarvoor ze werden opgeleid: de ‘medisch hulpverlener’ voor onder meer ambulancediensten stond nog niet in het BIG-register van medische beroepen.

Die problemen had de hogeschool kunnen voorzien, oordeelde de rechtbank in 2016. Daarom zouden de studenten recht hebben op schadevergoeding. De hogeschool ging in hoger beroep, maar is vandaag opnieuw in het ongelijk gesteld.

Grote opluchting
De studenten eisen schadevergoedingen tussen de acht- en dertigduizend euro, maar het is nog niet zeker of ze die bedragen ook werkelijk krijgen. Misschien is niet de gehele studievertraging aan de hogeschool te wijten, overweegt het Hof. Daarover mag een lagere rechtbank zich buigen.

Het Landelijk Studenten Rechtsbureau is dolblij met de uitspraak en noemt het “een grote opluchting voor studenten”. De Hogeschool Utrecht kon nog niet reageren. “We bestuderen de uitspraak”, aldus een woordvoerder.

Vorige week wonnen studenten van dezelfde studie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen een vergelijkbare rechtszaak. Ook tegen de Hogeschool Rotterdam loopt een zaak.