Schade aan Avans lijkt mee te vallen; brand buiten ontstaan maar nog gissen naar oorzaak

De schade na de brand bij AKV|St.Joost in Den Bosch lijkt mee te vallen. DIF-directeur Arnaud Opdam kon het pand dinsdag inspecteren. “Er moet heel wat opgeruimd worden. Er is waterschade, het ruikt naar rook en er is roet in het gebouw.”

Opdam, directeur Huisvesting en Services van de Diensteenheid ICT & Facilitaire Dienst (DIF), zat zondag klaar om naar Max Verstappen te kijken, toen hij werd gebeld met het slechte nieuws. “Ik ben er, net zoals de andere leden van het crisisteam, meteen naartoe gereden om de hulpverlening terzijde te staan.” In Den Bosch zag hij een zwarte rookwolk uit het gebouw van de kunstacademie komen. “De wind stond de goede kant op en het was duidelijk dat het vooral de gevel betrof. Wat betreft interne branden leek het al snel mee te vallen.”

Dinsdagochtend mocht hij met een team van Avans het pand in om de geleden schade te op te nemen. “In eerste instantie ben ik eigenlijk wel opgewekt. De schade zich heeft beperkt tot een klein stuk van het pand. Het hele pand moet wel schoongemaakt worden. Dat is een flinke klus. Er is waterschade, het ruikt naar rook en er is roet in het gebouw.”

Lees ook: Brand AKV|St.Joost onder controle, omvang schade onbekend

Ets-werkplaats uitgebrand
Een werkplaats om etsen te maken, die op de hoek van het pand ligt, is het zwaarst getroffen en is volledig uitgebrand. “In de rest van het pand valt de schade mee. Ook waar de gevel aan de buitenzijde zwaar is aangetast door de brand, is aan de binnenzijde bijvoorbeeld het plastic rondom de bekabeling van het gebouw niet gesmolten. De temperatuur is daar dus beperkt gebleven. De komende week zullen alle installaties, zoals ICT, alarm en water, getest moeten worden.”

Het gebouw kan het komende studiejaar na een flinke schoonmaakbeurt gewoon weer gebruikt worden. Het herstel van de werkplaats zal pas drie maanden na de start van het studiejaar gereed zijn, verwacht Opdam. “Daar zullen we wat langer mee bezig zijn vanwege het vervangen van de hele gevel. Voor nu nemen we tijdelijke maatregelen om het pand weer inbraakveilig en wind- en waterdicht te krijgen.”

Ontstaan onder overkapping
De politie deed twee dagen onderzoek naar de oorzaak van de brand. Het onderzoek ter plekke is inmiddels afgerond, maar het is nog altijd niet uitgesloten dat de brand is aangestoken. Ook de DIF-directeur weet nog niets. Opdam: “De brand is buiten ontstaan, onder de overkapping in de buurt van een liftschacht van een nabijgelegen kantoorpand. Via de brug die het kantoorpand en Avans met elkaar verbindt, is de brand overgeslagen. Het is geen plek die in de zon ligt en op zondag was er niemand aan het werk.”

Afstudeerwerken intact
De eindexpositie van AKV|St.Joost was gelukkig vorige week woensdag al afgelopen. Bijna alle studenten, op vijf na, hadden hun afstudeerwerken voor de brand al opgeruimd. Ook de werken die er nog stonden, liepen geen schade op. De meeste spullen in het gebouw lijken gespaard. “Het kan zijn dat er wat roet op zit, maar tenzij het buiten stond, is het intact.”

Avans zal studenten dagelijks op de hoogte houden via iAvans. Voor de geleden schade is Avans evenals PostNL, eigenaar van het pand, verzekerd.